miercuri, 10 aprilie 2013

Punct de vedere despre propunerea legislativă a d-lui deputat Remus Cernea, privind finanțarea cultelor religioase



Propunerea Domnului Deputat al Alianței USL, Remus Cernea, privind finanțarea cultelor religioase din România exclusiv din contribuția enoriașilor, asemeni așa-zisului model german, nu se încadrează nici în programul politic al USL, nici în contextul realităților românești și, se pare, contrar celor afirmate de inițiatorul proiectului, nici în practica majoritară europeană.
De ceva timp, asistăm, nu numai la nivel național, ci planetar, la un proces atent orchestrat de profanare a sacrului, care induce o stare constantă de dezgust și de deznădejde în sufletele cetățenilor. Sunt convins că dacă există neajunsuri în cadrul Bisericii, ele vor fi îndreptate în sânul ei, de către cei care o conduc.  Valul de critici și informații false, fabricate și diseminate cu regularitate prin toate canalele de comunicare posibile, are însă scopul de a dărâma una dintre cele mai stabile și mai de încredere instituții, responsabilă de păstrarea echilibrului și a unui fundament solid al societății.
Este deranjant să observăm că obișnuiesc să vorbească despre credință și Biserică tocmai cei care nu o au, nici pe una, nici pe cealaltă. Am fi tentați să le spunem: ”Iartă-i, Doamne, că nu știu ce fac!”, dar am greși mult, căci, în fapt, aceștia nu fac decât să se ralieze unei strategii continue de denigrare a Bisericii și conducătorilor ei, inițiată de grupuri de interese străine, potrivnice binelui țării și a poporului român.
În România, potrivit unor informații greșit sau rău-intenționat interpretate, s-a proliferat ideea că, anual, Biserica Ortodoxă primește din partea Statului 540 milioane euro, echivalentul a 0,4% din PIB, când, de fapt, Patriarhia Română a primit doar 55 milioane euro. De aici, o pleiadă de mizerii, direcționate înspre Biserici și personalul deservent.
Domnilor, realitatea este că în majoritatea țărilor europene, Biserica nu funcționează separat de Stat și este finanțată parțial din fonduri publice.
În fapt, așa-zisul Model German este cu totul altul: bisericile catolice și protestante (căci nemții sunt 68% catolici sau protestanți) primesc fonduri consistente din partea guvernelor federale, statale, locale. Guvernul finanțează renovarea și întreținerea clădirilor bisericești și salariile profesorilor de religie. Pe lângă acestea, populația plătește și o taxă reținută la sursa de venit, care se direcționează spre cultul religios al fiecăruia. Potrivit estimărilor, acest impozit către biserici însumează anual aproximativ 10 miliarde euro. Mai mult, bisericile sunt scutite de taxa pe proprietate, de impozitul pe profit și nu fac obiectul vreunei supravegheri de stat. Toate acțiunile bisericilor, ca societăți publice, sunt considerate acte de caritate și se scutesc de impozite.
Stimați colegi, m-a bucurat atitudinea luată de colegii deputați, care și-au exprimat hotărârea de a sprijini bisericile, în nobila lor misiune ce o au de împlinit în societatea românească! Mă alătur, la rândul meu, acestei largi majorități, care susține, fără rezerve, credința și Biserica creștină! În viața poporului român, Biserica nu a fost niciodată un rival, un adversar, un concurent al Statului, ci spațiul în care lumea trecătoare a pământului se întâlnește cu Împărăția veșnică a cerului, ”arcul dintre arșița zilei de acum și speranța zilei de apoi”. Fiind o instituție care nu realizează profituri, Biserica are nevoie de asigurarea unor fonduri, în vederea susținerii activității sale. Modul în care Statul înțelege să o sprijine arată poziția pe care o are acesta față de Biserică, importanța pe care i-o acordă și preocuparea pentru asigurarea continuității activității acesteia.
Potrivit Constituției României, în art. 29, alin. 5, cultele religioase sunt autonome față de Stat și se bucură de sprijinul acestuia, inclusiv prin înlesnirea asistenței religioase în armată, în spitale, în penitenciare, în azile și în orfelinate. Implicarea Bisericii în aspectele vieții sociale a crescut simțitor în ultima perioadă, cu mari eforturi din partea instituției și a conducerii ei. Sprijinul Statului pentru biserici și autonomia acestora față de Stat ține de tradiția începutului primelor state medievale ale secolului al XIV-lea. Bineînțeles, abordările și cuantumul sprijinului a variat de la o perioadă istorică la alta, de la un principe-domnitor la altul:  Ștefan cel Mare, în sec. al XV-lea, a înmulțit averile mănăstirești, pe când Alexandru Ioan Cuza a secularizat sau etatizat aceste averi, în sec al XIX-lea, asigurând totuși salarizarea clerului.
Până și în timpul regimului comunist, susținerea Bisericii de către Stat a fost păstrată într-o formă minimală, cel puțin scriptic, deși ateismul era ideologia oficială de Stat: Constituția Republicii Populare Române și a Republicii Socialiste Române nu prevedeau expres o separație între Stat și Biserică, iar Statul acorda un sprijin financiar minimal pentru salariile preoților.
Sprijinul Statului față de cultele religioase nu trebuie să se datoreze numai tradiției, ci și realităților economice concrete. Totuși, în primul rând, tradiția multiseculară, de susținere a Bisericii înseamnă și o recunoaștere constantă de către autorități a rolului pe care instituțiile ecleziastice le-au jucat de-a lungul timpului în viața socială-caritativă și spirituală a acestui popor, în promovarea limbii, culturii și identității naționale, a statutului de partener social și factor al păcii sociale.
Mult timp am fost preocupați cum să ne câștigăm libertatea. Putem afirma că am dobândit-o, așa că e momentul să fim responsabili și să o prețuim, să o folosim cu dreaptă măsură, pentru a ne păstra umanitatea și integritatea sufletului!
Să fim conștienți că acțiunile noastre nu au numai consecințe în plan social, terestru, ci, inclusiv pe plan etern, de natură spirituală, transcedentală!
Loading

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu