vineri, 13 septembrie 2013

Siguranța copiilor în școlile din România



Începerea noului an școlar reprezintă o etapă importantă în plan social, încărcată de emoție și aducătoare de schimbări numeroase, atât pentru copii, cât și pentru părinți, bunici și toți cei responsabili de educația lor. Acest eveniment, ca de fiecare dată, constituie un prilej potrivit pentru a încerca schițarea unei portret al sistemului educațional din România, în context european, mai precis, a problemelor pe care le întâmpină la ora actuală.
Provocările cu care se confruntă fiecare stat al UE sunt multiple, complexe și interdependente. Consecințele crizei economico-financiare au fost resimțite în toate statele membre, în unele mai mult, în altele mai puțin, în funcție de priceperea și interesul conducătorilor. Așadar, sistemul de educație și formare trebuie să fie regândit, pentru a putea pregăti cetățeni europeni, posesori de competențe, cunoștințe, abilități, adaptate cerințelor și provocărilor pieței muncii post-criză. Ca semn al importanței, începând cu 2010, educația și formarea devin priorități ale Strategiei UE Europa 2020, în vederea asigurării unei creșteri economice inteligente, durabile, favorabile incluziunii.
Dezvoltarea sistemelor de asigurare a calității în învățământ este un necesar, ce are ca obiectiv creșterea calității și eficienței educaționale și se implementează la nivel național, al școlilor sau al cadrelor didactice individuale. În ceea ce privește ultimele, se au în vedere îmbunătățirea educației și formării cadrelor didactice și atragerea unui personal calificat corespunzător în domeniu. Ca exemplu negativ, în România, în acest an, 30% din posturile titulare au fost ocupate de suplinitori. Astfel, apar situații nedrepte, chiar ciudate, în care profesori cu note sub nivelul de trecere ajung să suplinească în școli, în timp ce dascăli cu note de 10 la examen nu au posturi stabile și sunt încorporați categoriei celor mai puțin merituoși educatori.
În continuare, țin să felicit măsura Guvernului privind creșterea ponderii mediei de la Evaluarea Națională la admiterea în licee, un pas important spre asigurarea unei evaluări obiective a elevilor și eliminarea discrepanțelor inter-unități de învățământ!
O altă problemă pe care aș dori să o semnalez este, potrivit analizei domeniului educației EUROSTAT 2012, o lipsă de corelație între programelor de învățământ, calificările educaționale ale tinerilor și oportunitățile reale de pe piața muncii. Realitatea arată că un număr crescut al tinerilor par a fi supracalificați pentru locurile de muncă disponibile. Mai mult de unul din cinci absolvenți sunt în această situație, iar proporția a crescut din 2000. În acest sens, sunt necesare prognozări mai eficiente, referitoare la cerințele pieței muncii, cu scopul orientării parcursului educațional al tânărului spre o carieră solidă.
Unul dintre aspectele extrem de importante, care trebuie abordate, acum în prag de început de an școlar, este problema violenței în școli. Acest fenomen a evoluat în sens negativ în ultimii ani. 7 % dintre școli nu au garduri, 75% nu au paza. Deficiențele organizatorice au făcut posibilă pătrunderea într-o instituție de învățământ ieșeană a unui individ cu o bombă artizanală.
Totuși, autorii actelor violente rămân, în majoritate, elevi, cu vârste între 14 și 18 ani. De curând, s-a întâmplat și o tragedie: un elev din clasa a 7-a, din jud. Dolj, a murit la spital, în urma unei altercații cu un coleg, în incinta școlii.
Copiii de o anumită vârstă sunt ușor impresionabili și influențabili. Televizorul și Internetul abundă de materiale ușor de accesat, pline de violență și agresivitate. În acest sens, salutăm măsurile CNA, cu privire la reducerea expunerii copiilor la imagini neadecvate vârstei, precum și autocenzura, aplicată pe această temă, de unele dintre instituțiile media!
Potrivit informațiilor oficiale, 75% dintre școli au probleme de violență, fie atac la persoană, atentat la securitatea unității școlare, atentat la bunuri, alte acte de violență și atentate la securitate în spațiul școlar. Potrivit datelor UNICEF, 88 dintre profesori ceartă copiii, atunci când greșesc, 33% dintre profesori jignesc sau umilesc copiii și 7% bat copiii în școală. Activitatea de prevenție trebuie derulată, în aceste condiții, pe 3 paliere: cu elevii, cu profesorii și cu părinții.
În februarie 2013, s-a încheiat un protocol de colaborare între Ministerul Educației și Direcția de Ordine Publică, în timp ce parteneriatul cu MAI funcționează încă din 2002. Ministerul Educației va implementa Strategia pentru Combaterea Violenței, care va urmări, în primul rând, o colaborare mai bună între autoritățile responsabile, îmbunătățirea acțiunilor de monitorizare a actelor de violență în timp real, o armonizare cu legislația actuală și noi propuneri legislative pe această temă.
Stimați colegi, dorim copiilor României un An Școlar bun, fructuos, cu rezultate excepționale și îi felicităm pentru pășirea pe o nouă treaptă a evoluției lor! Nu în ultimul rând, noi adulții, responsabili de creșterea și dezvoltarea generației tinere trebuie să ne implicăm, să conștientizăm și să operăm o schimbare de atitudine față de fenomenul violenței împotriva copiilor din societatea românească, să realizăm că suntem obligați să ne supunem schimbării de paradigmă în educația copiilor, să înlocuim metodele educative violente cu cele pozitive, orientate spre respect și grijă față de aceștia.
Loading

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu