marți, 1 octombrie 2013

Demnitatea umană din perspectiva funcției publice



În democraţiile avansate, apărarea şi respectarea drepturilor, libertăţilor şi, în mod special, a demnităţii umane sunt îndatoriri fundamentale ale oamenilor, ale societăţii, ale statului.
Preocuparea pentru recunoaşterea, protecţia şi garantarea demnităţii umane există de mult timp. Declaraţia Universală a Drepturilor Omului conține, în acest sens, următoarele: „Considerând că recunoaşterea demnităţii inerente tuturor membrilor familiei umane şi a drepturilor egale şi inalienabile constituie fundamentul libertăţii, dreptăţii şi păcii în lume” și „Toate fiinţele umane se nasc libere şi egale în demnitate şi în drepturi. Ele sunt înzestrate cu raţiune şi conştiinţă şi trebuie să se comporte, unele faţă de altele, în spiritul fraternităţii.” În Convenţia Americană pentru Drepturile Omului (1969) se precizează: „Fiecare are dreptul să i se respecte onoarea şi să i se recunoască demnitatea.” Așadar, putem constata importanţa acordată dreptului persoanei la protecţia prin lege a demnităţii. Onoarea, reputaţia, demnitatea, dreptul la propria imagine sunt atribute ale fiinţei omeneşti, dar și condiţii indispensabile unei corecte convieţuiri sociale, ce necesită protecţie juridică.
Demnitatea individuală este determinată de gradul de autoritate morală recunoscut de colectivitate, iar demnitatea publică de gradul de autoritate instituită de lege pentru înalte funcţii sau demnităţi publice, în vederea reflectării, ca atare, în mentalul colectiv. Demnitatea mai poate fi percepută ca o rezultantă a onoarei, reputaţiei, cinstei etc. unei persoane.
Tot ce este sau poate fi determinant în eficienţa funcţiei publice, a serviciului public, a poziției de demnitate publică trebuie transparentizat. În asfel de situaţii primează interesul general, faţă de interesul particular al protecţiei demnităţii, onoarei, reputaţiei şi dreptului la propria imagine.
Dacă imaginea favorabilă a unei persoane se creează artificial, fără a fi însă fundamentată pe date și fapte reale, atunci, cel mai probabil, rezultatele nu sunt de durată, iar efortul este în zadar, pe termen lung. De multe ori însă, în mod intenționat, se deformează imaginea reală a ceva sau cuiva, cu scopul de a compromite, de a distruge. Pentru a reacţiona împotriva acestor acțiuni negative, care aduc atingere reputaţiei, onoarei, demnităţii şi, în general, a dreptului la propria imagine, legiuitorul a incriminat, în cadrul infracţiunilor de insultă şi calomnie, o serie de acte şi fapte, prin care s-ar leza aceste atribute.
Manipularea în comunicare a atins cote îngrijorătoare, cu toate consecințele și prejudiciile ce decurg de aici, în domeniul voturilor electorale, al compromiterii și demonizării adversarilor politici sau de altă natură, al dezbinării sociale, etc. Tendința de dezincriminare a insultei și calomniei a permis proliferarea acțiunilor de dezinformare, decredibilizare, manipulare, șantaj, cu repercursiuni asupra politicului (desfășurării pe principii nedemocratice a campaniilor electorale), economiei (concurenței loiale), etc.
În ceea ce privește mass-media, deși acesteia i se cere, în mod expres, comunicarea de informații și idei asupra unor teme de interes general, totuși nu trebuie să se depășească anumite bariere, care țin de reputația și respectarea drepturilor indivizilor - subiecți de presă.
Codul Penal al României (1968-2006), în capitolul IV, intitulat ”Infracțiuni contra demnității” incrimina două infracțiuni (insulta și calomnia), săvârșite de orice persoană fizică, inclusiv jurnaliști. Codul Penal intrat în vigoare în 2008, în capitolul VIII, intitulat ”Delicte contra demnității” ar fi incriminat doar infracțiunea de calomnie. Între timp însă, dispozițiile Codului din 1968-2006 privind infracțiunile de insultă și calomnie au fost abrogate, prin art. 56 din Legea 278/2006 de modificare a Codului Penal. Începând cu publicarea în M.O., în iunie 2013, a Deciziei 206 a Curții Constituționale din 29 aprilie, se revine la situația dinainte de 2006 și se reinstituie incriminarea penală a acestor fapte, temporar însă, doar până la intrarea în vigoare a noului Cod Penal din 2011, începând cu 1 februarie 2014.
Stimați colegi, din păcate, limbajul licențios se face tot mai prezent în spațiul public. Insultele și calomniile sunt la ordinea zilei, iar autorii provin din medii diverse: de la oameni simpli, la politicieni sau jurnaliști. Proliferarea acestor practici tinde să atenteze grav la demnitatea, onoarea, imaginea, reputația unor persoane, lipsite de ocrotire juridică adecvată. Deși Constituția garantează dreptul la imagine și intimitate, legislația nu le va mai reglementa specific. Dacă în prezent se poate acționa în penal, în civil ori prin acțiuni alăturate, penal și civil, pentru insultă și calomnie, solicitându-se despăgubiri morale, din 2014 va rămâne la îndemână doar calea civilă. Este bine, este rău – discutabil?! În absența incriminării legislative penale, sperăm ca, pe viitor, să se utilizeze, în mod eficient, toate celelalte instrumentele disponibile pentru restrângerea acestui fenomen îngrijorător! Acum, când manipularea atinge cote maxime (problema câinilor fără stăpân, Roșia Montană, etc), în virtutea democrației și a libertății de exprimare, dacă nu se face corelarea cu disciplina și responsabilitatea, nu poate fi vorba de respectarea demnității umane.
Loading

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu