sâmbătă, 27 septembrie 2014

Început de an şcolar 2014-2015


„Fără şcoală, să nu aştepte nimeni nici părinţi buni, nici fii buni şi, prin urmare, niciun stat bine organizat şi bine cârmuit şi păstorit!” spunea scriitorul, filologul şi omul politic Ion Heliade Rădulescu, iar Nelson Mandela, marele om de stat şi laureat al Premiului Nobel pentru Pace, era de părere că educaţia reprezintă cea mai puternică armă, ce poate fi folosită pentru a schimba lumea.
Cu alte cuvinte, educaţia a constituit dintotdeauna şansa şi speranţa pentru un viitor mai bun, pentru evoluţia în plan spiritual, pentru asumarea unui sistem de valori, care să aibă corespondent, în plan social, în promovarea şi însuşirea unor atitudini şi comportamente de un înalt nivel moral.
A venit luna septembrie şi odată cu ea începutul anului şcolar 2014-2015. Prima zi de şcoală este una dintre cele mai importante din calendarul instituţiilor de învăţământ, dar şi al societăţii, în general.
Noul an şcolar aduce o mulţime de schimbări importante în sistemul de învăţământ din ţara noastră.
Una dintre ele este introducerea manualelor în format digital, pentru început, adresate elevilor din clasele I şi a II-a. Aşadar, clasicele manuale vor fi însoţite de un CD, conţinând diverse activităţi. Acesta reprezintă un moment important în evoluţia sistemului de educaţie din România, un pas mare spre modernizare, spre adaptarea la realităţile societăţii noastre, în general, şi, în particular, la cerinţele şi aşteptările generaţiilor tinere. Iniţiativa se va extinde în anii următori la toate ciclurile de învăţământ, astfel că, în cele din urmă, toţi elevii din România vor beneficia de această măsură.
Totodată, începând cu elevii din clasele a III-a şi până la cei din anii terminali, toţi copiii vor avea posibilitatea de a se înscrie în programe opţionale şi de orientare în carieră, care vin în întâmpinarea cerinţelor de pe piaţa muncii, pregătesc tinerii pentru realităţile economice şi le dezvoltă abilităţile şi competenţele relevante în alegerea carierei şi în trasarea şi parcurgerea drumului în viaţă. În paralel, sesiunile de webinarii şi mentorat, susţinute de profesionişti de vârf din diverse domenii, îşi propun să adauge, la bagajul de cunoştinţe teoretice acumulate, informaţii şi experienţe practice testate şi experimentate cu succes. Prin activităţi şi proiecte practice, se aşteaptă ca elevii să îşi poată forma o imagine mai clară asupra pieţei muncii, a dinamicii, a cerinţelor ei şi să îşi însuşească abilităţi de comunicare, autoevaluare, lucru în echipă, luare a deciziilor, deosebit de importante în viitoarele cariere.
Programul de 100 euro pentru profesori va fi îmbunătăţit, în prezent, fiind vorba de aproximativ 150 de euro, sumă forfetară. Profesorii vor putea decide dacă folosesc aceste fonduri pentru a-şi achiziţiona cărţi, pentru a merge la conferinţe sau a urma diverse programe de formare profesională.
Începând cu toamna acestui an, intră în discuţie introducere învăţământului obligatoriu de la 3 ani, având ca termen estimat anul şcolar 2018-2019. Probabil, 2015 va veni deja cu o noutate, şi anume, obligativitatea grupei mari la grădiniţă, de la 5 ani. Aceste iniţiative au fost propuse, în urma analizei diferenţelor majore între copiii care au frecventat grădiniţa şi cei care au rămas acasă, la nivelul dezvoltării intelectuale şi integrării sociale în mediul şcolar.
Începând cu 2019, se preconizează introducerea metodelor de examinare naţională, după modelul testelor PISA. Analizând rezultatele ultimelor sesiuni de Bacalaureat, se constată că procentul de promovabilitate din vară a crescut, iar cel din toamnă a rămas la acelaşi nivel. Aproximativ 70% din elevii care au terminat liceul în 2014 au promovat, în timp ce, în cazul seriilor anterioare, vorbim de doar 30%.
Stimaţi colegi, asigurarea unui sistem educaţional de calitate reprezintă o responsabilitate comună a autorităţilor centrale şi locale, a cadrelor didactice, a familiei, a bisericii. Un obiectiv important, care se doreşte a fi realizat în cel mai scurt timp, este implementarea unui mecanism clar, coerent, transparent, cu o evoluţie graduală pentru ciclurile de învăţământ. Este nevoie de o pregătire mai bună a elevilor în timpul anului şcolar şi dacă este necesar, pe lângă activităţile de clasă, de introducerea meditaţiilor instituţionalizate.
Le mulţumim domnilor profesori, care au continuat în fiecare an să-şi exercite activitatea cu dăruire, pasiune şi profesionalism, pentru atâtea generaţii de copii!
Felicit şi doresc mult succes tuturor elevilor, părinţilor şi cadrelor didactice! Anul şcolar 2014-2015 să fie un an bun, cu realizări de excepţie pentru toţi cei implicaţi în actul de învăţământ!
Loading

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu