marți, 16 octombrie 2012

Agricultura în 2012



Jocul ipocrit de imagine al PDL, obsesia de a se reinventa, reloca, de a îmbrăca o ”blană” nouă, imaculată care să-i ascundă urmele la Alegerile Parlamentare frizează ridicolul, ba chiar decrepitudinea.
Dacă în urmă cu nici două săptămâni, foștii miniștri PDL ai Agriculturii susțineau strategia Guvernului USL pe acest domeniu, în cadrul dezbaterilor din comisiile parlamentare de specialitate, acum s-au sucit, împreună cu întreg partidul, și s-au gândit că n-ar fi rău să zboare capetele celor care au gândit și au acționat mai bine decât ei, în doar câteva luni de guvernare.
Din 2008 și până în 2012, sumele alocate prin Bugetul de Stat pentru Agricultură au scăzut de la an la an. Pentru anul 2012, Ministrul PDL al Agriculturii a avut alocată cea mai mică sumă a ultimilor ani, urmând să acopere necesarul de fonduri doar până în luna mai. Deși în toamna lui 2011 s-a încercat obținerea unui buget mai mare pentru acest domeniu, acest demers a fost respins de majoritatea parlamentară, susținătoare a măsurilor Guvernului Boc. Se miza pe o îmbunătățire a atragerii fondurilor europene, fapt care nu s-a întâmplat, ba dimpotrivă.
Mai mult, subvenția pe hectar pentru Anul Agricol 2011-2012, deși a fost trâmbițată ca fiind una consistentă, în cele din urmă s-a rezumat la 132 euro pe hectar, din care Bugetul Statului a contribuit cu doar 12 euro.
Prin ordonanțele Guvernului Boc au fost concediați mii de oameni care gestionau sistemul îmbunătățirilor funciare, iar 30% din infrastructura de irigații a țării a fost vândută la fier vechi, într-o amplă acțiune de vandalizare a bunurilor țării. Tot în timpul guvernării PDL, evaziunea fiscală a crescut alarmant, prin aplicarea măsurii creșterii TVA, ajungând la 70%, în sectorul panificației.
Faptul că Agricultura constituie o prioritate națională pentru USL rezidă și din aprobarea unei suplimentări consistente de 100 milioane euro la actuala rectificare bugetară, eveniment în premieră după anii de guvernare portocalie. În prezent, fermierii primesc un nivel de sprijin maxim admis de către Comisia Europeană.
Anul 2012 a fost unul dificil, din toate punctele de vedere. Seceta a constituit factorul determinant al scăderii producțiilor, creșterii prețurilor și, implicit, al scăderii veniturilor populației. Bugetul Agriculturii nu a putut acoperi toate imensele pagube produse. Cu toate acestea, guvernul USL a implementat un pachet de măsuri, care să atenueze impactul secetei:
-         Acordarea unui ajutor financiar de 100 ron/hectar, până la o limită de 10 hectare cultivate și creșterea subvenției la 170 euro la hectar, pentru acest an. La acest efort financiar se adaugă și o creștere a subvenției cuprinsă între 70 și 90 ron/cap de ovine și bovine. Desigur că nu este suficient, iar pierderile sunt cu mult mai mari, însă Bugetul de Stat nu poate suporta mai mult.
-         Stimularea suprafețelor care pot fi irigate de către fermieri, prin reducerea prețului la energie cu 20%. Astfel suprafața irigată a crescut cu 50.000 de hectare. Fermierul plătește acum doar energia pe care o consumă, utilizând sistemul de irigație. Pierderile din sistem nu se mai contabilizează la beneficiar (agricultor).
O altă măsură interesantă a Guvernului Ponta în domeniul Agriculturii este crearea unei piețe de desfacere a produselor românești în hipermarket-urile din România, pentru încurajarea, promovarea și sprijinul producției autohtone, așa numitul ”colț al produselor românești”.
Acesta este contextul depunerii Moțiunii PDL pe Agricultură. Miza – Alegerile Parlamentare și obținerea unui procent bun, prin mânjirea cu propriile mizerii pdl-iste, a oponenților.  Aproape ne-am obișnuit ca cei care au comis grave abuzuri, erori de acțiune și au dus sistemul la colaps cer sancționarea celor care sunt mai profesioniști, mai bine intenționați și mai dornici să rezolve situația creată.
Poate în loc de jocuri politice ipocrite, ar trebui să ne preocupe pe toți construirea unui Buget pe anul 2013, care să asigure un echilibru optim între domeniile cele mai importante de interes național: sănătătea, educația, agricultura, economia, investițiile, protecția sociala, în condițiile în care veniturile bugetare sunt încă scăzute. Prioritățile trebuie stabilite cu mult discernământ și seriozitate. Oricum, Agricultura nu poate rămâne cu doar 0,816 din PIB, așa cum a avut în acest an .
Stimați parlamentari, creșterea performanței în agricultură, stimularea și diversificarea producțiilor nu se pot obține fără un sprijin consistent din partea structurilor responsabile.
Este imperioasă stimularea inițiativelor de atragere a fondurilor europene, în special, pentru înființarea și modernizarea fermelor agricole, modernizarea și dezvoltarea infrastructurii rurale, producerea și valorificarea unor produse tradiționale și ecologice, identificarea unor piețe de desfacere a produselor și adaptarea la cerințele acestora. Totodată, subvențiile de stat ar trebui să reprezinte un factor de sprijin, în special, pentru agricultura de subzistență și semi-subzistență, care, din nefericire, cuprinde o bună parte din terenul cultivat al țării.
Din perspectiva agricolă a orizonturilor 2013-2015 și 2015-2020, Guvernul, indiferent care va fi acesta, Parlamentul, dar și organizațiile profesionale ale agricultorilor trebuie să gândescă un mod pragmatic de sprijin pentru agricultori și pentru zonele rurale, să identifice surse sigure, stabile de finanțare și să delimiteze clar răspunderile administrațiilor centrale și locale.
Loading

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu