Jocul
ipocrit de imagine al PDL, obsesia de a se reinventa, reloca, de a îmbrăca o ”blană” nouă, imaculată care să-i ascundă
urmele la Alegerile Parlamentare frizează ridicolul, ba chiar decrepitudinea.
Dacă
în urmă cu nici două săptămâni, foștii miniștri PDL ai Agriculturii susțineau
strategia Guvernului USL pe acest domeniu, în cadrul dezbaterilor din comisiile
parlamentare de specialitate, acum s-au sucit, împreună cu întreg partidul, și
s-au gândit că n-ar fi rău să zboare capetele celor care au gândit și au
acționat mai bine decât ei, în doar câteva luni de guvernare.
Din
2008 și până în 2012, sumele alocate prin Bugetul de Stat pentru Agricultură au
scăzut de la an la an. Pentru anul 2012, Ministrul PDL al Agriculturii a avut
alocată cea mai mică sumă a ultimilor ani, urmând să acopere necesarul de
fonduri doar până în luna mai. Deși în toamna lui 2011 s-a încercat obținerea
unui buget mai mare pentru acest domeniu, acest demers a fost respins de
majoritatea parlamentară, susținătoare a măsurilor Guvernului Boc. Se miza pe o
îmbunătățire a atragerii fondurilor europene, fapt care nu s-a întâmplat, ba
dimpotrivă.
Mai
mult, subvenția pe hectar pentru Anul Agricol 2011-2012, deși a fost trâmbițată
ca fiind una consistentă, în cele din urmă s-a rezumat la 132 euro pe hectar, din
care Bugetul Statului a contribuit cu doar 12 euro.
Prin
ordonanțele Guvernului Boc au fost concediați mii de oameni care gestionau
sistemul îmbunătățirilor funciare, iar 30% din infrastructura de irigații a
țării a fost vândută la fier vechi, într-o amplă acțiune de vandalizare a
bunurilor țării. Tot în timpul guvernării PDL, evaziunea fiscală a crescut
alarmant, prin aplicarea măsurii creșterii TVA, ajungând la 70%, în sectorul
panificației.
Faptul
că Agricultura constituie o prioritate națională pentru USL rezidă și din
aprobarea unei suplimentări consistente de 100 milioane euro la actuala rectificare
bugetară, eveniment în premieră după anii de guvernare portocalie. În prezent,
fermierii primesc un nivel de sprijin maxim admis de către Comisia Europeană.
Anul 2012 a fost unul
dificil, din toate punctele de vedere. Seceta a constituit factorul determinant
al scăderii producțiilor, creșterii prețurilor și, implicit, al scăderii
veniturilor populației. Bugetul Agriculturii nu a putut acoperi toate imensele
pagube produse. Cu toate acestea, guvernul USL a implementat un pachet de
măsuri, care să atenueze impactul secetei:
-
Acordarea unui ajutor financiar de 100
ron/hectar, până la o limită de 10 hectare cultivate și creșterea subvenției la
170 euro la hectar, pentru acest an. La acest efort financiar se adaugă și o
creștere a subvenției cuprinsă între 70 și 90 ron/cap de ovine și bovine.
Desigur că nu este suficient, iar pierderile sunt cu mult mai mari, însă
Bugetul de Stat nu poate suporta mai mult.
-
Stimularea suprafețelor care pot fi
irigate de către fermieri, prin reducerea prețului la energie cu 20%. Astfel suprafața irigată a crescut cu 50.000 de
hectare. Fermierul plătește acum doar energia pe care o consumă, utilizând
sistemul de irigație. Pierderile din sistem nu se mai contabilizează la
beneficiar (agricultor).
O altă măsură interesantă a
Guvernului Ponta în domeniul Agriculturii este crearea unei piețe de desfacere
a produselor românești în hipermarket-urile din România, pentru încurajarea, promovarea
și sprijinul producției autohtone, așa numitul ”colț al produselor românești”.
Acesta
este contextul depunerii Moțiunii PDL pe Agricultură. Miza – Alegerile
Parlamentare și obținerea unui procent bun, prin mânjirea cu propriile mizerii
pdl-iste, a oponenților. Aproape ne-am
obișnuit ca cei care au comis grave abuzuri, erori de acțiune și au dus
sistemul la colaps cer sancționarea celor care sunt mai profesioniști, mai bine
intenționați și mai dornici să rezolve situația creată.
Poate
în loc de jocuri politice ipocrite, ar trebui să ne preocupe pe toți
construirea unui Buget pe anul 2013, care să asigure un echilibru optim între
domeniile cele mai importante de interes național: sănătătea, educația,
agricultura, economia, investițiile, protecția sociala, în condițiile în care
veniturile bugetare sunt încă scăzute. Prioritățile trebuie stabilite cu mult
discernământ și seriozitate. Oricum, Agricultura nu poate rămâne cu doar 0,816
din PIB, așa cum a avut în acest an .
Stimați
parlamentari, creșterea performanței în agricultură, stimularea și
diversificarea producțiilor nu se pot obține fără un sprijin consistent din
partea structurilor responsabile.
Este
imperioasă stimularea inițiativelor de atragere a fondurilor europene, în
special, pentru înființarea și modernizarea fermelor agricole, modernizarea și
dezvoltarea infrastructurii rurale, producerea și valorificarea unor produse
tradiționale și ecologice, identificarea unor piețe de desfacere a produselor
și adaptarea la cerințele acestora. Totodată, subvențiile de stat ar trebui să
reprezinte un factor de sprijin, în special, pentru agricultura de subzistență
și semi-subzistență, care, din nefericire, cuprinde o bună parte din terenul
cultivat al țării.
Din
perspectiva agricolă a orizonturilor 2013-2015 și 2015-2020, Guvernul,
indiferent care va fi acesta, Parlamentul, dar și organizațiile profesionale
ale agricultorilor trebuie să gândescă un mod pragmatic de sprijin pentru
agricultori și pentru zonele rurale, să identifice surse sigure, stabile de finanțare
și să delimiteze clar răspunderile administrațiilor centrale și locale.
Loading
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu