Obiectivul egalizării condițiilor de
dezvoltare socio-economică intră în conflict cu realitățile subsumate unei
economii de piață, ce instituie asimetrii inevitabile de putere.
Sărăcia, nedreptatea, inechitatea și
inegalitatea reprezintă cele mai importante probleme într-o societate divizată.
Vorbim de realități la ordinea zilei, care trebuie tratate prioritar, analizate
în profunzime și rezolvate prin identificarea și implementarea unor pachete de
măsuri, care să facă obiectul unui proces de comunicare amplu și eficient.
Deși discursul în cheie morală al
drepturilor omului este asumat instituțional cu ușurință, realitatea capitalistă
a segregării rămâne încă dificil de corectat.
În ceea ce privește, în mod specific,
cazul romilor din România, aceștia se confruntă cu o situație complexă de
sărăcie și excluziune socială, fapt pentru care problema lor trebuie tratată
printr-un efort concertat al tuturor factorilor de decizie și al actorilor
implicați în dezvoltarea socio-economică. Iată câteva date, care evidențiază
profilul demografic al romilor: reprezintă a doua minoritate a țării (între
618.000 și 969.000 persoane); 64% locuiesc în mediul rural; o populație mai
tânără decât cea majoritară, dar cu o speranță de viață mult mai redusă;
jumătate dintre ei se află în sărăcie absolută (de 4 ori mai mult decât
populația majoritară); rata de ocupare este de 45% (față de 54% non-romii),
rata de ocupare pentru grupa de vârstă 15-64 ani este de 30% (față de 44%
majoritarii); doar 19 % dintre femeile
rome sunt angajate; dintre cei ocupați, doar 2% dețin posturi care necesită
studii superioare; populația de peste 16 ani analfabetă de 10 ori mai numeroasă
decât în cazul non-romilor; 25% dintre copiii de ciclu primar și gimnazial și
23% dintre cei de liceu nu sunt înscriși în sistemul de învățământ (de 4 ori
mai mulți decât non-romii). Comunitățile de romi cele mai sărace sunt și
izolate, greu accesibile, datorită insuficientei dezvoltări a infrastructurii
tehnico-edilitare, cu rezerve foarte scăzute de capital. Ele sunt spații ale
concentrării sărăciei și privațiunilor materiale, stigmatizate de către
populația majoritară, marginalizate, astfel încât, locuitorii nu au șansa
participării egale la viața economică, politică, culturală și socială a
localității.
Prin urmare, dezvoltarea economiei
sociale, trebuie corelată cu programe-suport de dezvoltare a infrastructurii, a
educației și a serviciilor sociale. Inițiativele cu potențial de creștere al
nivelului de ocupare, de reducere a sărăciei și marginalizării trebuie
susținute prin măsuri financiare adecvate (granturi, subvenții, etc.).
Un element important în acest sens au
constituit Fondurile Structurale: Fondul Social European - Programul
Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane POSDRU, cu Axa 6 Promovarea
Incluziunii Sociale. Prin intermediul acestuia, am avut o dinamică pozitivă a
proiectelor care dezvoltă în țara noastră diverse întreprinderi sociale,
orientate pe obiective sociale și vizând anumite grupuri-țintă. Cu alte cuvinte,
acestea nu sunt focalizate pe maximizarea profitului, ci pe dezvoltarea unor
capacități sociale, într-un mod care să răspundă nevoilor insuficient acoperite
ca: ocuparea forței de muncă, dezvoltarea serviciilor sociale și consolidarea
coeziunii sociale (economie fundamentată pe principiul incluziunii sociale și
dezvoltarea unor rețele de solidaritate la nivel familial, comunitar,
regional). În mod concret, se referă la constituirea unor cooperative, proiecte
de întrajutorare, mutualități, uniuni de credit, asociații pentru creșterea
accesului la locuințe, parteneriate, afaceri sociale, întreprinderi comunitare.
În urma întâlnirilor cu lideri ai
comunităților rome, recunoscuți la nivel național sau doar local, am reținut
câteva aspecte importante, pe care le aduc în discuție:
Aceștia au apreciat programele naționale
de tipul ”Laptele și Cornul”, ca fiind un factor important mobilizator și
stimulativ pentru frecventarea școlilor de către copiii din familiile rome. Se
consideră că această masa minimală oferită în mod gratuit elevilor, atârnă greu
în decizia familiilor rome sărace, de a-și trimite în continuare copiii la
școală.
O altă problemă este aceea a cetățenilor
de etnie romă, inexistenți în mod oficial, care nu dețin acte de identitate,
întrucât nu pot face dovada unei locuințe. Ei sunt posesorii așa numitului
”buletin de câine”. Aceștia sunt stabiliți în același loc de mai multe
generații, și-au construit case acolo, dar nu au reușit să se înscrie în Cartea
Funciară, din considerente financiare. Cei care și-au rezolvat problema au
făcut-o în instanță, cu o cheltuială majoră.
Stimați colegi, o dezvoltare durabilă în
acest domeniu necesită fonduri multiple, intervenții multi-sectoriale și
multianuale, coordonate și corelate, care îmbină măsurile asupra populației
defavorizate cu cele asupra majoritarilor sau cu reformele instituționale la
nivel de administrație. Aceste programe de dezvoltare și planuri de măsuri
trebuie elaborate și implementate, prin consultarea și participarea beneficiarilor/a
celor afectați de ele, prin capacitarea acestora, dar și prin cunoașterea
realităților de către autoritățile locale.
În vederea dezvoltării socio-spațiale a
zonelor și a comunităților defavorizate, trebuie avute în vedere intervenții pe
plan local: educația anti-rasistă a populației majoritare; asigurarea unor
locuințe; îmbunătățirea condițiilor de trai; programe de dezvoltare și educație
comunitară; crearea condițiilor necesare participării școlare; facilitarea accesului la transportul în comun; îmbunătățirea
infrastructurii de transport; elaborarea și implementarea unor planuri de
dezvoltare socio-teritorială pentru zonele de locuire defavorizate;
implementarea unor programe permanente de informare, consiliere și mediere
școlară și ocupațională, dedicate membrilor comunității marginalizate; asigurarea
unor locuri de muncă, prin facilitarea angajării membrilor acestor comunități
în meserii utile realizării lucrărilor publice; susținerea întreprinderilor
sociale; asigurarea asistenței medicale, sociale, pentru membrii comunităților
defavorizate.
La nivel național, se impune: alocarea unor
fonduri multiple pentru dezvoltarea infrastructurii (locuințe, utilități,
transport în comun, drumuri), dezvoltarea resurselor umane și derularea unor
programe de asistență socială și medicală; combaterea discriminării în domeniul
locativ și al ocupării; realizarea locuințelor sociale în cartiere mixte, din
punct de vedere social și etnic; repartizarea unor locuințe accesibile; combaterea
marginalizării în domeniul locativ, în vederea prevenirii/eliminării
evacuărilor forțate; sprijinirea de către stat a întreprinderilor sociale,
înființate de membrii unor comunități marginalizate (asigurarea unei piețe de
desfacere a produselor realizate, implicarea beneficiarilor locuințelor sociale
în construirea acestora); înființarea unor unități inter-ministeriale și a unor
organisme deconcentrate în teritoriu, care să gestioneze programele de
incluziune și coeziune socială și teritorială.
Loading
Da, interesanta pozitia si propunerile expuse,dar greu de realizat in aceste vremuri.!
RăspundețiȘtergere