miercuri, 16 aprilie 2014

Acciza la carburanți


Războiul accizei a lansat în spaţiul public o sumedenie de fabulaţii despre “vinovăţia” preţului ridicat al carburanţilor în România. Traian Băsescu a lansat Războiul Accizei, pentru a avea o platformă de atac împotriva Guvernului, dar şi o trambulină pentru noul partid prezidenţial, care trebuia să se arate un apărător al portofelului românilor.
Președintele și partidul său, în prag de campanii electorale, au deturnat discuţia reală privind cauzele creşterii de preţuri şi au plasat-o în zona populismului rudimentar și a ipocriziei.
Principala cauză a creşterii preţurilor la pompă a fost trecerea, în 2009, la TVA de 24%. Suplimentarea cu 5 puncte procentuale a acestei taxe a plasat România între ţările cu cel mai înalt nivel de TVA din UE, fiind depăşită doar de Ungaria (27%), Danemarca şi Suedia (25%). Acciza, altă componentă a preţului, a fost negociată cu autorităţile europene, aşa încât suplimentarea de la 1 aprilie este infimă, în comparaţie cu ceea ce ne-a servit Guvernul Boc.
După o analiză a perioadei 2009 – 2012, este demonstrat prin cifre că prețul benzinei, sub guvernele Domnului Președinte, a crescut cu 70%, iar al motorinei cu 91%. În timpul guvernării USL, prețul motorinei a scăzut cu 2%, iar al benzinei cu 3%.
O analiză succintă a structurii prețurilor în statele UE arată că Traian Băsescu interpretează lucrurile după bunul plac. Diferențele de preț în defavoarea României provin nu din acciză, ci din diferențele de TVA și din marjele de profit, aplicate de furnizorii de combustibili. De exemplu, în Ungaria, chiar dacă au cel mai mare TVA din UE, de 27%, prețurile sunt mai mici decât în România, datorită marjei de profit reduse, de doar 0,155 euro/litru, aplicată de Mol, principala companie de stat din Ungaria. Prin comparație, furnizorii de combustibili din România sunt doar firme private cu capital majoritar străin, care aplică o marjă de profit de 0,291 euro/litru, aproape dublu față de vecinii noștri.
În urma discuţiilor finale cu reprezentanţii misiunii FMI, Comisiei Europene şi Băncii Mondiale, de la 1 aprilie se aplică acciza suplimentară la carburanți, de 7 eurocenți, care generează o scumpire de, în medie, 42 de bani pe litru. Potrivit estimărilor BNR, această creștere va avea un impact minim asupra inflației, de 0,28%.
Până acum România avea cel mai mic preţ la benzină din UE şi locul 23 la motorină.
Prin aplicarea acestei măsuri se urmăresc trei obiective fundamentale: finanțări pe termen lung, cofinanțarea proiectelor de infrastructură pentru autostrăzi, durata și consumul pentru transportatori și persoane private va scădea, la fel numărul de accidente rutiere, produse de lipsa infrastructurii de transport.
Aceste obiective se realizează gradual și prin eforturi comune, pentru a avea atât construcție de autostrăzi, cât și pachete de relaxare fiscală, măsuri de dreptate socială față de salariați și față de pensionari.
Ca măsuri de compensare, Guvernul va rambursa trimestrial 4 eurocenți pe litru transportatorilor, care vor prezenta facturi pentru combustibilii achiziționați, o măsură de creștere a competitivității transportatorilor din România, dar și de combatere a evaziunii fiscale.
De asemenea, pentru consumul în agricultură, Ministerul Agriculturii va subvenționa 94% din valoarea accizei, pe care o conține prețul motorinei la pompă, adică 1,8 lei/ litru, în loc de 1,51 lei, ca și până acum, începând cu trimestrul al doilea din 2014, tocmai pentru a compensa această creștere.
Această măsură a fost inclusă în Proiectul Legii Bugetului pe 2014, a fost votată de Parlament și promulgată de Președintele Băsescu.
Dacă ne amintim bine, același Președinte Băsescu, pe vremea când era Ministru al Transporturilor a introdus, fără rezerve, celebra Taxă de Drum – Taxa Băsescu, care echivala cu 14 eurocenți pe litrul de combustibil (față de cei 7 ai Guvernului Ponta). Mai mult, în vreme ce Guvernul Ponta a inaugurat 230 km de autostradă, în ultimii 2 ani, și va finaliza încă 90 km în 2014, Traian Băsescu a încasat banii din respectiva Taxă și nu a făcut nici măcar un kilometru.
Guvernul Ponta a căutat să neutralizeze impactul creșterii accizei asupra populației cu venituri reduse, prin măsurile sociale adoptate: creșterea cu 3,76% a pensiilor pentru 5,2 milioane pensionari, creșterea cu 12,5% a salariului minim, de care beneficiază 800.000 de angajați, creșterea cu 4,5% a venitului minim garantat pentru 200.000 de români, creșterea, de la 1 iulie, a salariului minim, de la 850 la 900 lei, și intrarea în vigoare a schemei de reducere a ratelor la jumătate, de care vor beneficia 900.000 de oameni.
Guvernul și-a propus să reducă cheltuielile, acolo unde pot fi reduse, şi să obţină venituri suplimentare, acolo unde este posibil.
Guvernul Ponta a realizat creștere economică în 2013, iar, anul acesta, previziunile specialiștilor arată că trendul se păstrează. Din această creștere economică s-a reușit reducerea deficitului bugetar și sporirea veniturilor profesorilor debutanți, a medicilor rezidenți, a salariilor mici și a pensiilor și se urmărește scăderea CAS cu 5 procente și a TVA.
Stimați colegi, avem nevoie de creștere economică, de o dezvoltare graduală, rațională, care să ne asigure stabilitate și siguranță pentru viitor! România încă este țara în care, pentru a te deplasa dintr-un loc în altul, îți ia cu 40% mai mult timp față de media europeană, avem cu 30% mai multe accidente produse de tirurile, care intră în orașe și consumăm cu 30% mai multe piese de schimb pentru autovehicule. Acciza pe carburanți va asigura finanțarea pe termen lung pentru construcția de autostrăzi. Avem mare nevoie de infrastructură rutieră modernă, din mai multe rațiuni. Ne miră faptul că Dl. Președinte Băsescu și partidul domniei sale s-au gândit tocmai acum să își exprimă îngrijorarea, cu privire la efectele negative ale suplimentării accizei. De ce n-au făcut-o și în perioada 2009-2012, când românii plăteau un preț în continuă creștere pentru combustibil? De fapt, în timpul mandatelor domnilor Băsescu și Boc, începând cu 2010, prețurile au explodat, situație ce a provocat o catastrofă economică și bugetară pentru țara noastră. Oare au dreptul să critice actualul executiv cei care au fost artizanii dezastrului național, cei care au crescut TVA cu 5 procente, cei care au tăiat pensiile, salariile, alocațiile?
Loading

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu