S-a
votat Bugetul general consolidat pentru anul acesta, un buget construit în
limitele permise de conjunctura actuală și de măsurile și angajamentele luate
de fostele guvernări.
Guvernul
USL și-a respectat însă promisiunea, aceea de transparentizare a procesului de
alocare și de cheltuire a banilor publici, reiterând convingerea că doar
cetățeanul trebuie să fie beneficiarul real al acestora, în timp ce miniștrii
sunt doar administratori ai fondurilor publice. Aplicând principiul
transparentizării, atât Proiectul Bugetului de Stat, al Asigurărilor Sociale,
cât și Bugetul General Consolidat au fost făcute publice în format electronic pentru
prima dată și supuse dezbaterii cetățenilor. Documentele au fost postate pe
pagina de Internet a Ministerului Finanțelor și pe un portal internațional,
destinat datelor de interes public.
Pentru
elaborarea lor s-a avut în vedere: creșterea salariilor bugetarilor, creșterea
pensiilor, prin majorarea punctului de pensie cu 4%, respectiv 742,1 lei,
creșterea salariului minim (la 750 lei de la 1 februarie și 800 lei de la 1
iulie), consolidare fiscală echitabilă, suprataxarea veniturilor din sectorul
energetic și exploatarea resurselor naturale, creșterea cofinanțării fondurilor
europene, creșterea substanțială a fondurilor investite în Sănătate.
Deși
sunt voci ale opoziției care critică măsurile sociale luate de Guvernul Ponta,
aceleași voci care în urmă cu puțin timp au inițiat și susținut măsuri dure de
austeritate, trebuie să precizăm că la nivelul țării noastre avem procentul cel
mai scăzut de alocare bugetară pentru măsuri sociale, raportat la nivelul UE.
Veniturile
totale de 98.182,6 milioane lei și cheltuielile totale de 116.359,4 milioane
lei generează un deficit de 18.176,8 milioane lei. Este pentru prima oară, după
2007, când România s-a încadrat în norma europeană de deficit sub 3%, cu o
valoare de 2,1% din PIB.
Prin
reforma fiscală se estimează o creștere a încasărilor de 2,9 miliarde lei, iar
pentru stimularea economiei se alocă 15 miliarde lei în plus față de anul 2012,
concomitent cu aplicarea unor măsuri de reducere a cheltuielilor.
În
urmă cu 4 ani, România avea o datorie de 28 miliarde euro. Sub guvernările
anterioare, aceasta aproape s-a dublat, iar acest context influențează nivelul
dobânzilor care ni se percep pe piețele externe.
Totuși,
în 2012, România s-a situate pe primul loc în UE, în ceea ce priveşte efortul
de reducere procentuală a deficitului, nu a mai accesat niciun euro de la FMI
și Comunitatea Europeană, în baza acordurilor preventive, și a apelat la
piețele private, beneficiind de dobânzi din ce în ce mai mici. Deși 2012 a fost
an electoral, cheltuielile publice au fost cu 2,5 miliarde euro mai mici față
de 2011.
Avem
un buget mai auster, pentru că România nu își mai permite cheltuieli inutile,
investiții aberante, neprioritizate, care nu aduc niciun avantaj comunităților
beneficiare. În plus, avem de rambursat în acest an 1,2 miliarde euro către
creditorii externi, în baza împrumuturilor deja contractate și angajate de
guvernele anterioare.
În
ceea ce privește investițiile, se caută, acolo unde este posibil, comutarea
finanțării unor proiecte de la resursele naționale la cele europene, precum și
implementarea cu prioritate a proiectelor de investiții deja executate peste
80%, creându-se o continuitate firească între strategiile și viziunile de
dezvoltare ale diferitelor executive.
Un
alt principiu nou aplicat de Guvernul USL pentru structurarea proiectelor de
buget a fost acela de economisire, de tăiere a cheltuielilor, de la vârf la
bază, și nu invers, ca și până acum. Spre deosebire de guvernărilor anterioare,
noul executiv a scăzut presiunea insuportabilă de pe umerii celor săraci și
slabi și a căutat să echilibreze balanța, orientându-se spre cei care pot să-și
asume o mică obligație suplimentară.
Stimați
colegi, este momentul ca printr-un efort comun să conducem România pe direcția
bună, să încheiem durerosul ciclu al subdezvoltării, să învățăm din lecțiile
dureroase ale trecutului, să fim responsabili și să lăsăm la o parte acțiunile sabotoare,
de tipul depunerii de către opoziție a unui
număr aberant de peste 13.500 de amendamente ridicole, nici măcar specificate sau
localizate concret, a căror aprobare ar fi însemnat dublarea alocațiilor
bugetare pe anul în curs!
Loading
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu