Stimați concetățeni,
Mă
aflu acum în fața dumneavoastră, pentru a cere sprijin și susținere în încercarea de a reda Primăria cetățenilor și
pentru a recâștiga stărea de normalitate și bunăstare în orașul nostru.
Acum
aproape patru ani am candidat pentru Parlamentare, din dorința de a face mai
mult pentru cetățeni, de a face echipă cu autoritățile administrative locale
(Primăria și Consiliul Local), pentru a grăbi
procesul de dezvoltare, modernizare al Făgetului și pentru a ridica nivelul
de trai al cetățenilor. Din nefericire, acest fapt nu s-a putut realiza aici,
întrucât noua conducere locală
portocalie și-a declarat aversiunea pentru orice formă de colaborare cu noi.
Suntem
în campanie electorală și, ca de atâtea alte ori, contracandidații,
reprezentanți ai celor care până nu demult au fost la guvernare, după opinia
mea, pentru prea lung și dureros timp, au scos la atac armele minciunii, ale
manipulării, ale ultragierii adversarilor.
Având
o oarecare experiență în viața politică, mă gândeam deseori dacă voi avea
ocazia vreodată să iau parte la o campanie electorală corectă, pe parcursul
căreia, în loc să fiu nevoit să răspund minciunilor și insultelor la adresa
mea, dirijate de către opozanți, să putem să ne focalizăm integral pe proiectele
și ideile care ar trebui să îmbunătățească viața dumneavoastră, să putem să ne
strângem mâna și să ne urăm reciproc succes, cu promisiunea că, oricare va
câștiga, va fi o buna colaborare și sprijin între noi, în orice acțiune
dirijată spre progresul și bunăstarea cetățenilor.
Datoriile de 60 de miliarde
lei vechi
Se
spune, pe un ton insinuant, că, în 2008, când am venit în Parlament, am lăsat
datorii de 6 mil. RON (60 mld. lei vechi) bugetului Primăriei Făget. Pentru
toți cei care înțeleg puțin mecanismele administrației publice locale, este de
știut că primarii care au făcut ceva mai mult pentru localitățile lor mici, cu
bugete restrânse, și aici mă refer la investiții serioase, acestea nu au putut
fi împlinite fără realizarea unor arierate (credite, restanțe de plăți către
furnizorii de bunuri, servicii, lucrări).
Aceste datorii și întârzieri
de plăți s-au realizat pentru investiții, în conformitate cu nevoile
făgețenilor și cu programele derulate la nivel național. S-a
întâmplat astfel, întrucât decontările sumelor pentru aceste obiective,
finanțate de la bugetele naționale sau externe, vin parțial, pe tranșe, pe capitole
de cheltuieli și se întind în ani și ani. De aceea, dacă vrei să ai o școală
nouă în localitate sau canalizare, drumuri, blocuri, electricitate, spital,
trebuie să ai deschiderea de a lua împrumuturi sau a contracta lucrări, care
vor fi achitate pe rând, atunci când vin banii de la bugetul central. În cazul comunei Bârna, o localitate mult
mai mică decât Făgetul, spre exemplu, datoriile pentru investiții se ridică la
160 miliarde lei vechi.
În
ceea ce privește investițiile din Fonduri Externe (Cantina Socială, Drumul
Bichigi-Povergina) se întâmplă la fel, lucrarea trebuie realizată de beneficiar
(Consiliu Local sau Primărie) și apoi va fi decontată în tranșe (etape), în
timp, în funcție de cum sunt trimiși banii de la autoritatea de management
centrală, care, la rândul ei, primește banii de la Uniunea Europeană. Această
modalitate de execuție și decontare se practică pentru toate proiectele
derulate prin fonduri externe.
Întâmplarea
a fost că eu am plecat în Parlament, înainte de a se primi integral sumele de
plată ale executanților lucrărilor. Cei care au venit la conducerea Primăriei
nu au scăpat prilejul de a specula acest fapt, iar atunci când banii pentru
stingerea datoriei au ajuns în bugetul lor, și-au asumat rezolvarea problemei
și au continuat trâmbițarea acuzelor mincinoase la adresa mea, cu scopul de a
vă manipula pe dumneavoastră.
Toate împrumuturile pe care
le-am contractat au fost garantate și recomandate de către Ministerul
Finanțelor, Ministerul Administrației și Internelor și celelalte ministere în
subordinea cărora se aflau respectivele obiective,
pentru că nu existau bani suficienți la bugetul central pentru a finanța
integral, într-o singură tranșă (etapă), cheltuielile pentru investiții. Cu
atât mai puțin, puteam dispune de acești bani din bugetul local, fără a
solicita împrumuturi. Astfel, făgețenii au beneficiat de lucrurile înfăptuite, cu
mult înainte ca ele să fie integral achitate, iar autoritatea locală suporta
treptat plata acestora, fără a bloca bugetul. În cazul în care am fi refuzat sau amânat accesarea acestor programe,
Făgetul ar fi pierdut ocazii unice, care nu se ivesc de două ori pentru o
comunitate și ar fi trebuit să ne mulțumim cu statutul și infrastructura unei comune,
până cine știe când.
În
plus, fiecare credit a fost contractat printr-o documentație, prin care am
demonstrat autosustenabilitatea respectivei investiții, astfel că fiecare astfel de realizare genera venituri
sau o economie de cheltuieli, bani care trebuiau folosiți de Primărie pentru
achitarea ratelor de împrumut: A fost cazul noului sistem de încălzire de
la școală, prin care se fac economii cu lemnele sau costul forței de muncă responsabile
cu întreținerea focurilor; a fost cazul introducerii electricității în Colonia
Mică, iar ratele trebuiau achitate din vânzări și concesionări de locuri de
casă, impozite și taxe pentru autorizație de construcție; a fost cazul
extinderii rețelei apă-canalizare – banii urmând a fi achitați din taxele
încasate de la noii beneficiari; cantina socială – rate obținute din banii
încasați pentru masă și organizarea de evenimente etc. Am căutat mereu să
corelez și să echilibrez veniturile și cheltuielile. Pentru fiecare astfel de costuri, am identificat și sursa de
finanțare.
Am ales să fiu primar,
pentru că doresc să schimb în bine viața oamenilor, altfel mai bine stau acasă. Puteam să mă rezum la a face doar lucruri
minore pentru oraș, să îmi încasez salariul și să las un buget impecabil, dar
această conduită nu mă caracterizează. Pentru mine, a fi în fruntea unei
comunități te încarcă de foarte multe responsabilități și obligații. Nu aș fi
fost mândru, dacă neavând bani pentru ceea ce doream și doresc pentru Făget, aș
fi dat din umeri și aș fi spus că nu se poate.
Datoriile
Primăriei Făget, pe care mi le strigă opozanții, s-au efectuat pentru partea de cofinanțare a Proiectelor din
Fonduri Externe la Drumul
Bichigi-Povergina și Cantina socială, pentru documentația Noului Spital,
Reparații și Reabilitări străzi, Extindere Apă și Canalizare, documentație
pentru Noua Stație de Epurare a Apei, Extindere Săli de clasă, Laboratoare, Centrală
Termică la Liceul din Făget, Acoperiș Clădire Pompieri, Extindere Rețea Electrică
în Colonia Mică, Refacere Sistem Integrat Canalizare și Stație Epurare Apă.
Am acționat mereu cu bună-credință, ca
un gospodar, în strânsă colaborare și executând dispozițiile Consiliului Local,
care a decis pentru Făget și făgețeni. În plus, orice operațiune contabilă
sau tranzacție de bani, la nivel de Primărie, este verificată de către Audit și
Curtea de Conturi, așa că este imposibil să faci lucruri imputabile, ilegale și
să nu îți pleci capul apoi sub sabia justiției.
Mai mult, pentru localitățile
care au derulat proiecte de investiții mari și au, în consecință, datorii, e o
regulă ca autoritățile centrale să trimită fonduri mai consistente la
redistribuirea impozitului pe venit și a TVA-ului, astfel, pentru localitatea
Făget s-au primit:
în 2009 - 82,66 miliarde lei vechi; în 2010 – 72,634
miliarde lei vechi, în 2011 – 55,2623 miliarde lei vechi, în 2012 – 66,37
miliarde lei vechi
Problema conducerii locale
PDL a intervenit atunci când nu au respectat graficul de rambursare și au
folosit banii destinați achitării datoriilor pentru alte investiții, executate
cu sume exorbitante, sau … în alte scopuri.
va urma
Loading
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu