sâmbătă, 2 iunie 2012

Scrisoare către făgețeni, pentru clarificarea unor aspecte- prima parte


Stimați concetățeni,

Mă aflu acum în fața dumneavoastră, pentru a cere sprijin și susținere în încercarea de a reda Primăria cetățenilor și pentru a recâștiga stărea de normalitate și bunăstare în orașul nostru.
Acum aproape patru ani am candidat pentru Parlamentare, din dorința de a face mai mult pentru cetățeni, de a face echipă cu autoritățile administrative locale (Primăria și Consiliul Local), pentru a grăbi  procesul de dezvoltare, modernizare al Făgetului și pentru a ridica nivelul de trai al cetățenilor. Din nefericire, acest fapt nu s-a putut realiza aici, întrucât noua conducere locală portocalie și-a declarat aversiunea pentru orice formă de colaborare cu noi.
Suntem în campanie electorală și, ca de atâtea alte ori, contracandidații, reprezentanți ai celor care până nu demult au fost la guvernare, după opinia mea, pentru prea lung și dureros timp, au scos la atac armele minciunii, ale manipulării, ale ultragierii adversarilor.
Având o oarecare experiență în viața politică, mă gândeam deseori dacă voi avea ocazia vreodată să iau parte la o campanie electorală corectă, pe parcursul căreia, în loc să fiu nevoit să răspund minciunilor și insultelor la adresa mea, dirijate de către opozanți, să putem să ne focalizăm integral pe proiectele și ideile care ar trebui să îmbunătățească viața dumneavoastră, să putem să ne strângem mâna și să ne urăm reciproc succes, cu promisiunea că, oricare va câștiga, va fi o buna colaborare și sprijin între noi, în orice acțiune dirijată spre progresul și bunăstarea cetățenilor.

Datoriile de 60 de miliarde lei vechi

Se spune, pe un ton insinuant, că, în 2008, când am venit în Parlament, am lăsat datorii de 6 mil. RON (60 mld. lei vechi) bugetului Primăriei Făget. Pentru toți cei care înțeleg puțin mecanismele administrației publice locale, este de știut că primarii care au făcut ceva mai mult pentru localitățile lor mici, cu bugete restrânse, și aici mă refer la investiții serioase, acestea nu au putut fi împlinite fără realizarea unor arierate (credite, restanțe de plăți către furnizorii de bunuri, servicii, lucrări).
Aceste datorii și întârzieri de plăți s-au realizat pentru investiții, în conformitate cu nevoile făgețenilor și cu programele derulate la nivel național. S-a întâmplat astfel, întrucât decontările sumelor pentru aceste obiective, finanțate de la bugetele naționale sau externe, vin parțial, pe tranșe, pe capitole de cheltuieli și se întind în ani și ani. De aceea, dacă vrei să ai o școală nouă în localitate sau canalizare, drumuri, blocuri, electricitate, spital, trebuie să ai deschiderea de a lua împrumuturi sau a contracta lucrări, care vor fi achitate pe rând, atunci când vin banii de la bugetul central. În cazul comunei Bârna, o localitate mult mai mică decât Făgetul, spre exemplu, datoriile pentru investiții se ridică la 160 miliarde lei vechi.
În ceea ce privește investițiile din Fonduri Externe (Cantina Socială, Drumul Bichigi-Povergina) se întâmplă la fel, lucrarea trebuie realizată de beneficiar (Consiliu Local sau Primărie) și apoi va fi decontată în tranșe (etape), în timp, în funcție de cum sunt trimiși banii de la autoritatea de management centrală, care, la rândul ei, primește banii de la Uniunea Europeană. Această modalitate de execuție și decontare se practică pentru toate proiectele derulate prin fonduri externe.
Întâmplarea a fost că eu am plecat în Parlament, înainte de a se primi integral sumele de plată ale executanților lucrărilor. Cei care au venit la conducerea Primăriei nu au scăpat prilejul de a specula acest fapt, iar atunci când banii pentru stingerea datoriei au ajuns în bugetul lor, și-au asumat rezolvarea problemei și au continuat trâmbițarea acuzelor mincinoase la adresa mea, cu scopul de a vă manipula pe dumneavoastră.
Toate împrumuturile pe care le-am contractat au fost garantate și recomandate de către Ministerul Finanțelor, Ministerul Administrației și Internelor și celelalte ministere în subordinea cărora se aflau respectivele obiective, pentru că nu existau bani suficienți la bugetul central pentru a finanța integral, într-o singură tranșă (etapă), cheltuielile pentru investiții. Cu atât mai puțin, puteam dispune de acești bani din bugetul local, fără a solicita împrumuturi. Astfel, făgețenii au beneficiat de lucrurile înfăptuite, cu mult înainte ca ele să fie integral achitate, iar autoritatea locală suporta treptat plata acestora, fără a bloca bugetul. În cazul în care am fi refuzat sau amânat accesarea acestor programe, Făgetul ar fi pierdut ocazii unice, care nu se ivesc de două ori pentru o comunitate și ar fi trebuit să ne mulțumim cu statutul și infrastructura unei comune, până cine știe când.
În plus, fiecare credit a fost contractat printr-o documentație, prin care am demonstrat autosustenabilitatea respectivei investiții, astfel că fiecare astfel de realizare genera venituri sau o economie de cheltuieli, bani care trebuiau folosiți de Primărie pentru achitarea ratelor de împrumut: A fost cazul noului sistem de încălzire de la școală, prin care se fac economii cu lemnele sau costul forței de muncă responsabile cu întreținerea focurilor; a fost cazul introducerii electricității în Colonia Mică, iar ratele trebuiau achitate din vânzări și concesionări de locuri de casă, impozite și taxe pentru autorizație de construcție; a fost cazul extinderii rețelei apă-canalizare – banii urmând a fi achitați din taxele încasate de la noii beneficiari; cantina socială – rate obținute din banii încasați pentru masă și organizarea de evenimente etc. Am căutat mereu să corelez și să echilibrez veniturile și cheltuielile. Pentru fiecare astfel de costuri, am identificat și sursa de finanțare.
Am ales să fiu primar, pentru că doresc să schimb în bine viața oamenilor, altfel mai bine stau acasă. Puteam să mă rezum la a face doar lucruri minore pentru oraș, să îmi încasez salariul și să las un buget impecabil, dar această conduită nu mă caracterizează. Pentru mine, a fi în fruntea unei comunități te încarcă de foarte multe responsabilități și obligații. Nu aș fi fost mândru, dacă neavând bani pentru ceea ce doream și doresc pentru Făget, aș fi dat din umeri și aș fi spus că nu se poate.
Datoriile Primăriei Făget, pe care mi le strigă opozanții, s-au efectuat pentru  partea de cofinanțare a Proiectelor din Fonduri Externe la Drumul Bichigi-Povergina și Cantina socială, pentru documentația Noului Spital, Reparații și Reabilitări străzi, Extindere Apă și Canalizare, documentație pentru Noua Stație de Epurare a Apei, Extindere Săli de clasă, Laboratoare, Centrală Termică la Liceul din Făget, Acoperiș Clădire Pompieri, Extindere Rețea Electrică în Colonia Mică, Refacere Sistem Integrat Canalizare și Stație Epurare Apă. Am acționat mereu cu bună-credință, ca un gospodar, în strânsă colaborare și executând dispozițiile Consiliului Local, care a decis pentru Făget și făgețeni. În plus, orice operațiune contabilă sau tranzacție de bani, la nivel de Primărie, este verificată de către Audit și Curtea de Conturi, așa că este imposibil să faci lucruri imputabile, ilegale și să nu îți pleci capul apoi sub sabia justiției.
Mai mult, pentru localitățile care au derulat proiecte de investiții mari și au, în consecință, datorii, e o regulă ca autoritățile centrale să trimită fonduri mai consistente la redistribuirea impozitului pe venit și a TVA-ului, astfel, pentru localitatea Făget s-au primit:
în 2009 -  82,66 miliarde lei vechi; în 2010 – 72,634 miliarde lei vechi, în 2011 – 55,2623 miliarde lei vechi, în 2012 – 66,37 miliarde lei vechi
Problema conducerii locale PDL a intervenit atunci când nu au respectat graficul de rambursare și au folosit banii destinați achitării datoriilor pentru alte investiții, executate cu sume exorbitante, sau … în alte scopuri.

va urma
Loading

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu