Bugetul de stat pe anul următor vizează reducerea deficitului
bugetar, de la 4,4% din PIB în 2011, la 1,9% în 2012. Bugetul a fost construit
pe o estimare în creștere a veniturilor cu 13,5%, faţă de încasările pentru 2011, iar cheltuieli
totale trebuie să rămână constante în 2011 și 2012.
Aceste cifre depind anul viitor de o rată de creştere economică
de 2,1 %, un scenariu mult prea optimist,
în contextul în care funcționăm într-o mare familie europeană, care se
confruntă cu probleme dificile.
Prognoza pentru România este prea ambiţioasă, potrivit
analiștilor economici internaționali, care estimează o ,,contracţie mică, de circa 0,5%, calculată pe baza unei recesiuni
profunde în zona euro”, datorată și măsurilor dure de austeritate și
expunerii la criza europeană a datoriilor. Pentru UE se prognozează o reintrare în
recesiune în 2012, când se va înregistra o contracție de 0,7%, de la plus 1,5% în acest an, iar pentru zona euro va fi de minus
1,2%, față de plus 1,4% în 2011.
Potrivit presei economice internaționale, care face
referire la situația României: ,,Continuarea
austerităţii nu va face decât să sporească turbulenţele, iar dacă situaţia din zona euro se va
agrava, economia României nu va fi în poziţia de a realiza creştere”.
Apropierea de zona euro creează certitudini ale unei
evoluții mai puțin fericite pentru anul viitor, în ceea ce privește creșterea economică,
datorită investițiilor, comerţului, remiterilor, precum şi a legăturilor
bancare internaționale. La capitolul exporturi, România are încheiate jumătate
din contracte cu zona euro, care cumulează 30% din PIB, iar băncile românești
sunt legate ombilical de băncile-mamă greceşti şi austriece. Băncile greceşti
deţin 15,8% din activele sistemului bancar din România, în timp ce băncile-mamă
austriece deţin 31,5%.
Pentru
2012, Guvernul va tăia sumele alocate pentru jumătate dintre ministere,
inclusiv Educaţia, Cultura, Agricultura şi Justiţia, dar şi pentru Parlament și
Autoritatea Electorală Permanentă – arbitrul alegerilor din 2012, majorând însă,
inexplicabil, bugetele Administraţiei Prezidenţiale şi serviciilor de
informaţii – posibil artizanii oculți ai viitoarelor alegeri. Sunt, de
asemenea, incluse pe lista neagră salariile din sectorul public, reducerea
locurilor de muncă, îngheţarea pensiilor, vânzarea unor companii de stat.
Se
intenționează reducerea numărului de locuri de muncă din sectorul public la 1,1
milioane în 2012, de la 1,4 milioane în 2010, deja fiind eliminate180.000 de
locuri de muncă.
Cheltuielile de personal rămân nemodificate
în 2012, iar sumele alocate cofinanţării proiectelor realizate cu fonduri UE se
ridică la 12 miliarde lei, cu 50% mai mari faţă de acest an.
Bugetul
pe anul 2012 a fost gândit în condițiile în care, România, asistată financiar
de creditorii externi, trebuie să reducă deficitul bugetar. Pentru aceasta se
mizează pe ipoteza creșterii veniturilor și păstrarea constantă a
cheltuielilor.
La
nivelul veniturilor, un aport semnificativ ar urma să provină din creşterea PIB
cu 27 miliarde lei. Guvernul mizează pe o creştere cu 3 miliarde de lei la
încasările TVA și un plus de 1,2 miliarde lei la accize, față de 2010.
În
2008, cheltuielile bugetare totale au fost de 190,3 miliarde de lei, pentru ca
în 2011 să ajungă la 206 miliarde de lei cheltuială bugetară estimată. Asumând
și inflația, totuși creşterea ponderii cheltuielilor în PIB, de la 37% în 2008,
la 38% în 2011, ne certifică faptul că ele au un trend crescător.
Din cele 202 miliarde de lei cheltuieli bugetare în
2010, alocările cele mai consistente au fost pentru personal, pensii, bunuri şi
servicii, investiţii, asistenţă socială, în sumă de 153 miliarde de lei, adică
75% din total. Dacă strategia ieșirii din criză se bazează pe investiții,
observăm că, faptic, Guvernul a redus sumele pentru acest capitol cu 25% în
2010, raportat la 2008. La capitolele personal și bunuri și servicii, s-au
redus sumele cu doar 6%, respectiv cu 10%.
În
ultimii trei ani, FMI a greşit toate prognozele pentru economia românească. În
martie 2009 a estimat o scădere a PIB de 4,1% şi a fost în realitate de 7,1%,
în 2010 a anticipat plus 1,3% şi a fost -1,2%. Pentru 2011, a prevăzut plus
5,2% , însă se pare că avem doar plus 1,5.
Datorită
estimărilor incorecte, în 2010, nu s-au relizat veniturile preconizate, s-au
angajat cheltuieli care nu au putut fi susținute, așa încât s-a ajuns la scăderea
salariilor şi creşterea TVA. Tot sub paravanul prognozelor eronate ale FMI,
România a cheltuit mult prea mult și a fost nevoită să se îndatoreze. Înainte
de 2008, țara noastră avea una dintre cele mai reduse datorii publice, cu doar
20% din PIB și a ajuns acum să și-o dubleze.
În
ceea ce privește recalcularea pensiilor speciale, pe prima tranșă de 25.000 de
pensii recalculate ale militarilor, cheltuiala statului a crescut cu 37
milioane de euro, deci pentru toate cele 76.000 de pensii este posibil să fi
crescut cu aproape 111 milioane de euro, adică în jur de 480 milioane lei.
Alte
6 miliarde de lei pe an sunt cheltuielile în plus cu dobânzile, care au crescut
de la 3,6 miliarde de lei în 2008, la 9,5 miliarde de lei în 2011. Cheltuielile
cu dobânzile au crescut de 10 ori în ultimii 6 ani. În ceea ce privește raportul
dintre cheltuielile cu dobânzile şi cheltuielile cu investiţiile, în 2008
investiţiile erau de şase ori mai mari decât cheltuielile cu dobânzile. În 2011,
cheltuielile cu investiţiile sunt doar de două ori mai mari decât cheltuielile
cu dobânzile, adică cele din urmă s-au triplat. În acest ritm, se observă că
trendul pentru țara noastră este de inversare a raportului, moment în care vom
intra în colaps, asemeni altor țări, de tipul Greciei.
Stimați colegi, în
criză nu este realistă întocmirea bugetelor, prin estimarea unor venituri în
creștere. Cel mult putem să încercăm menținerea cheltuielilor constantă. Dar,
ce ne facem când Guvernul micșorează investițiile, reformează sistemul de
pensii, cu un rezultat în creștere al deficitului, reduce nesemnificativ cheltuielile
cu bunuri și servicii, ba mai girează și achizițiile aberante, de tipul unor
parcuri la poalele muntelui sau a unor jocuri pe calculator pentru primării!
Loading
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu