miercuri, 15 februarie 2012

Legile votate și trecute la comandă aduc prejudicii majore sectorului construcțiilor din România


Joi, 24 martie 2011, la Timișoara, am luat parte la întrunirea Filialei Timiș a ARACO – Asociația Română a Antreprenorilor în Construcții, alături de dl. Președinte Laurențiu Plosceanu, unde am constatat, din materialele prezentate și din discursul participanților, greutățile majore pe care le confruntă acest sector.
Criza, un factor major al neajunsurilor, este dublată de acte normative date în folosul unor grupuri de interese, de acte normative inexistente, cerute cu insistență de breaslă și refuzate de actuala putere și acte normative a căror îmbunătățire a fost solicitată, dar care, din nefericire, s-au păstrat neschimbate.
Principalele dificultăţi majore identificate în pregătirea şi realizarea lucrărilor de construcţii cu care s-a confruntat acest sector, începând cu anul 2009, au fost:
- Legislaţia de reglementare a achiziţiilor publice OUG nr. 34/2006, cu toate completările ulterioare, a rămas tot complicată, stufoasă, discriminatorie şi permisivă acţiunilor păgubitoare avutului public, cu influențe negative pentru cei mai mulţi  dintre constructori. Introducerea pragului de 85 % pentru a evita dumpingul a fost însoțită de cadrul legal pentru excepții, iar posibilitatea de majorare cu 50% a prețurilor a rămas, din păcate, în vigoare.
- Selecţia prin procesul de licitare a lucrărilor a făcut posibil accesul la lucrări a unor societăţi necalificate profesional, cu influenţe asupra calităţii lucrărilor şi asupra costului acestora.
- Constructorii au fost frustraţi şi lipsiţi de resurse, atât prin întârzierea plăţii facturilor pentru lucrări executate, nedecontarea pe baza actualizării dinamice a prețurilor la principalele resurse, cât şi prin plata anticipată a TVA la facturare și nu la încasarea producției realizate.
- Exproprierile pentru amplasarea lucrărilor publice au fost tratate superficial şi au creat grave probleme financiare, tehnologice şi sociale pentru constructori.
- Procedurile - metodologiile de accesare a fondurilor comunitare s-au dovedit inadecvate, influenţând direct reprogramarea sau eliminarea lucrărilor şi, deci, limitarea portofoliului de comenzi a constructorilor şi, implicit, a efectuării unor cheltuieli de pregătire păgubitoare.
- Recalcularea devizelor de lucrări pentru influenţe directe şi clare a constituit, în permanenţă, una din cele mai păguboase dificultăţi pentru constructori în procesul de execuţie.
- Concurența din ce în ce mai agresivă a antreprenorilor străini, care acționează în România.
Au fost făcute sesizări din partea societăţilor de construcții, care reclamă câştigarea unor licitaţii de către  firmele concurente, la preţ de dumping. Au fost generate mai multe intervenții pentru deblocare de plăți sau reluare de licitații în media scrisă și vorbită. A fost subiect de intervenţii şi modul în care unităţile achizitoare au elaborat caietele de sarcini şi fişele de date ale achiziţiei, al căror conţinut cuprindea cerinţe cu trimitere la firme cu dedicaţie, paravane ale unor grupuri de interese.

La nivel de Guvern s-a solicitat:
- îmbunătăţirea legislaţiei achiziţiilor publice, prin promovarea legii investiţiilor şi amendarea legislaţiei existente
- promovarea urgentă de către Guvern a Legii responsabilităţii fiscale, care să pună bazele bugetării multianuale
- promovarea unei legislaţii îmbunătăţite referitoare la P.P.P. (parteneriatul  public-privat), care să genereze o altă abordare din partea investitorilor din spaţiul UE sau non UE
- promovarea în regim de urgenţă a unei Legi a locuinţei, care să permită dezvoltări de proiecte
- dezvoltarea programului „Prima Casă”, cu accent pe construcţia de locuinţe noi
- creşterea plafonului de garantare bancară de la 60.000 Euro la 70.000 Euro, aferent programului „Prima Casă”
          - propunerea unui program de dezvoltare a infrastructurii rutiere naţionale, ca o măsură anticriză, alături de programul „Prima Casă” şi cel referitor la reabilitarea termică a locuinţelor
- perfecţionarea mecanismelor de absorbţie a fondurilor comunitare
           - alocarea resurselor financiare pe ministere – ordonatori de credite prin buget, pe baza programelor coerente de pregătire şi execuţie anuale şi multianuale, începând din anul 2009.

La nivel de ANRMAP-Autoritatea Națională pentru Reglementarea și Monitorizarea Achizițiilor Publice s-a urmărit:
- amendarea legislaţiei privind achiziţiile publice, cu scopul de a promova:
1. definirea noţiunii de ofertă neobişnuit de scăzută şi de a elimina practica frecventă de dumping la elaborarea ofertelor
2. renunţarea la taxa de timbru de 2% din valoarea contractului, în cazul introducerii de contestaţii
3. posibilitatea reactualizării valorii contractelor, generată de modificări ale preţului de achiziţie a materialelor/serviciilor sau cursului valutar
4. eliminarea prevederilor discriminatorii la elaborarea caietelor de sarcini
          5. majorarea cu 50% a valorii lucrărilor neprevăzute să fie limitată şi acceptată fără licitaţie la 10-15% din valoarea contractului
6. modificarea HG 264/2003 privind condiţiile şi limitele de acordare a avansurilor din fonduri publice
7. obligativitatea certificării profesionale a societăţilor de construcţii.
Amendarea HG 925/2006 privind aprobarea Normelor de aplicare a OUG nr. 34/2006 prin HG 834/27.07.2007, prevede că:
- noţiunea de ofertă neobişnuit de scăzută este definită de pragul de mai mic de 85% din valoarea estimată a contractului
- s-a renunţat la taxa de 2% din valoarea contractului, în cazul introducerii de contestaţii
- este posibilă reactualizarea valorii contractelor, generată de modificări ale preţurilor de achiziţie sau modificări ale cursului valutar
Totodată a fost anunţată intenţia ANRMAP de a limita, la un cuantum de 20% valoarea lucrărilor suplimentare posibil de angajat de către achizitor, faţă de 50% în prezent.

La nivel de Ministerul Finanțelor Publice s-a cerut:
- modificarea Codului Fiscal, aprobat prin Legea 571/2003 şi a Codului de Procedură Fiscală, aprobat prin OG 92/2003, în sensul că plata TVA să se facă în termen de 30 de zile de la data încasării facturii
- renunţarea, la intenţia de introducere în CFP a prevederii ca declaraţiile anuale de impozit pe profit să fie certificate de către consultanţi fiscali
- eliminarea prevederii din OUG 106/2007, care impune ca de la data de 1.01.2010 să fie aplicată plata anticipată a impozitului pe profit.
- achitarea, de către unităţile achizitoare de stat a datoriilor către societăţile de construcţii.

La nivel de MDRT-Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului s-a solicitat:
- modificarea legii 50/1991 privind autorizarea construcţiilor
- susţinerea programului de reabilitare a coşurilor de fum industriale
- elaborarea de propuneri privind strategia de dezvoltare a lucrărilor de infrastructură, în perioada 2010-2016
- legiferarea activităţii de certificare a calificării profesionale a societăţilor de construcţii
- susţinerea activităţii Consiliului Tehnic Permanent pentru Construcţii, elaborând propuneri privind preconizatele schimbări ale prevederilor Directivei Europene nr. 89/106/CEE (produsele pentru construcţii).

Este jenant și dureros să asculți acuzele ce se aduc clasei politice, în legătură cu legi nedrepte, care sunt votate de actuala coaliție de la putere și care aduc prejudicii întregii societăți.
Acum, în momentul când actele normative asumate se pun în aplicare, se pot vedea lacunele acestora. Dacă aceste legi ar fi fost trecute prin dezbatere parlamentară, după o discuție normală între părțile interesate (parlament, guvern, patronate, sindicate, societate civilă), eficiența lor ar fi fost alta. Datorită crizei economice, statul este încă investitorul strategic în economia țării (fie direct, fie cofinanțând fondurile structurale), fiind obligat, în consecință, să respecte cererile partenerilor sociali, la nivel de breaslă sau la nivel național.
Indiferent de presiunile ce se fac asupra parlamentarilor, pentru diverse interese politice sau partidice, o lege nedreaptă afectează o întreagă societate.
Noi, cei aleși, avem obligația de a face legi bune, în interesul cetățenilor. Să urmăm îndemnul PF Patriarh Daniel, ca cei aleși să dea legi drepte, având frică de Dumnezeu și grijă față de oameni!
A mai rămas puțin timp din legislatura 2008-2012, una dintre cele mai controversate legislaturi parlamentare și e de datoria noastră, a parlamentarilor să îndreptăm răul făcut și să nu mai acceptăm a ne da votul pentru legi trecute la comandă, care nu sunt în folosul societății române.

Loading

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu