Joi, 24 martie 2011, la
Timișoara, am luat parte la întrunirea Filialei Timiș a ARACO – Asociația
Română a Antreprenorilor în Construcții, alături de dl. Președinte Laurențiu
Plosceanu, unde am constatat, din materialele prezentate și din discursul
participanților, greutățile majore pe care le confruntă acest sector.
Criza, un factor major al neajunsurilor,
este dublată de acte normative date în folosul unor grupuri de interese, de
acte normative inexistente, cerute cu insistență de breaslă și refuzate de
actuala putere și acte normative a căror îmbunătățire a fost solicitată, dar
care, din nefericire, s-au păstrat neschimbate.
Principalele
dificultăţi majore identificate în pregătirea şi realizarea lucrărilor de
construcţii cu care s-a confruntat acest sector, începând cu anul 2009, au
fost:
- Legislaţia de
reglementare a achiziţiilor publice OUG nr. 34/2006, cu toate completările
ulterioare, a rămas tot complicată, stufoasă, discriminatorie şi permisivă acţiunilor
păgubitoare avutului public, cu influențe negative pentru cei mai mulţi dintre constructori. Introducerea pragului de
85 % pentru a evita dumpingul a fost însoțită de cadrul legal pentru excepții,
iar posibilitatea de majorare cu 50% a prețurilor a rămas, din păcate, în
vigoare.
- Selecţia prin
procesul de licitare a lucrărilor a făcut posibil accesul la lucrări a unor
societăţi necalificate profesional, cu influenţe asupra calităţii lucrărilor şi
asupra costului acestora.
- Constructorii au fost frustraţi şi lipsiţi de resurse, atât prin
întârzierea plăţii facturilor pentru lucrări executate, nedecontarea pe baza
actualizării dinamice a prețurilor la principalele resurse, cât şi prin plata
anticipată a TVA la facturare și nu la încasarea producției realizate.
- Exproprierile
pentru amplasarea lucrărilor publice au fost tratate superficial şi au creat
grave probleme financiare, tehnologice şi sociale pentru constructori.
- Procedurile -
metodologiile de accesare a fondurilor comunitare s-au dovedit inadecvate,
influenţând direct reprogramarea sau eliminarea lucrărilor şi, deci, limitarea
portofoliului de comenzi a constructorilor şi, implicit, a efectuării unor
cheltuieli de pregătire păgubitoare.
- Recalcularea
devizelor de lucrări pentru influenţe directe şi clare a constituit, în
permanenţă, una din cele mai păguboase dificultăţi pentru constructori în
procesul de execuţie.
- Concurența din
ce în ce mai agresivă a antreprenorilor străini, care acționează în România.
Au fost făcute
sesizări din partea societăţilor de construcții, care reclamă câştigarea unor
licitaţii de către firmele concurente,
la preţ de dumping. Au fost generate mai multe intervenții pentru deblocare de
plăți sau reluare de licitații în media scrisă și vorbită. A fost subiect de
intervenţii şi modul în care unităţile achizitoare au elaborat caietele de
sarcini şi fişele de date ale achiziţiei, al căror conţinut cuprindea cerinţe
cu trimitere la firme cu dedicaţie, paravane ale unor grupuri de interese.
La nivel de Guvern s-a solicitat:
- îmbunătăţirea
legislaţiei achiziţiilor publice, prin promovarea legii investiţiilor şi
amendarea legislaţiei existente
- promovarea
urgentă de către Guvern a Legii responsabilităţii fiscale, care să pună bazele
bugetării multianuale
- promovarea
unei legislaţii îmbunătăţite referitoare la P.P.P. (parteneriatul public-privat), care să genereze o altă
abordare din partea investitorilor din spaţiul UE sau non UE
- promovarea în
regim de urgenţă a unei Legi a locuinţei, care să permită dezvoltări de
proiecte
- dezvoltarea
programului „Prima Casă”, cu accent pe construcţia de locuinţe noi
- creşterea
plafonului de garantare bancară de la 60.000 Euro la 70.000 Euro, aferent
programului „Prima Casă”
- propunerea unui program de
dezvoltare a infrastructurii rutiere naţionale, ca o măsură anticriză, alături
de programul „Prima Casă” şi cel referitor la reabilitarea termică a
locuinţelor
- perfecţionarea
mecanismelor de absorbţie a fondurilor comunitare
- alocarea resurselor
financiare pe ministere – ordonatori de credite prin buget, pe baza programelor
coerente de pregătire şi execuţie anuale şi multianuale, începând din anul
2009.
La nivel de ANRMAP-Autoritatea Națională pentru Reglementarea și
Monitorizarea Achizițiilor Publice s-a urmărit:
- amendarea legislaţiei
privind achiziţiile publice, cu scopul de a promova:
1. definirea
noţiunii de ofertă neobişnuit de scăzută şi de a elimina practica frecventă de
dumping la elaborarea ofertelor
2. renunţarea la
taxa de timbru de 2% din valoarea contractului, în cazul introducerii de
contestaţii
3. posibilitatea
reactualizării valorii contractelor, generată de modificări ale preţului de
achiziţie a materialelor/serviciilor sau cursului valutar
4. eliminarea
prevederilor discriminatorii la elaborarea caietelor de sarcini
5. majorarea cu 50% a valorii
lucrărilor neprevăzute să fie limitată şi acceptată fără licitaţie la 10-15%
din valoarea contractului
6. modificarea
HG 264/2003 privind condiţiile şi limitele de acordare a avansurilor din
fonduri publice
7. obligativitatea
certificării profesionale a societăţilor de construcţii.
Amendarea HG
925/2006 privind aprobarea Normelor de aplicare a OUG nr. 34/2006 prin HG
834/27.07.2007, prevede că:
- noţiunea de
ofertă neobişnuit de scăzută este definită de pragul de mai mic de 85% din
valoarea estimată a contractului
- s-a renunţat
la taxa de 2% din valoarea contractului, în cazul introducerii de contestaţii
- este posibilă
reactualizarea valorii contractelor, generată de modificări ale preţurilor de
achiziţie sau modificări ale cursului valutar
Totodată a fost
anunţată intenţia ANRMAP de a limita, la un cuantum de 20% valoarea lucrărilor
suplimentare posibil de angajat de către achizitor, faţă de 50% în prezent.
La nivel de Ministerul Finanțelor Publice s-a cerut:
- modificarea
Codului Fiscal, aprobat prin Legea 571/2003 şi a Codului de Procedură Fiscală,
aprobat prin OG 92/2003, în sensul că plata TVA să se facă în termen de 30 de
zile de la data încasării facturii
- renunţarea, la
intenţia de introducere în CFP a prevederii ca declaraţiile anuale de impozit
pe profit să fie certificate de către consultanţi fiscali
- eliminarea
prevederii din OUG 106/2007, care impune ca de la data de 1.01.2010 să fie
aplicată plata anticipată a impozitului pe profit.
- achitarea, de
către unităţile achizitoare de stat a datoriilor către societăţile de
construcţii.
La nivel de MDRT-Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului s-a
solicitat:
- modificarea
legii 50/1991 privind autorizarea construcţiilor
- susţinerea
programului de reabilitare a coşurilor de fum industriale
- elaborarea de
propuneri privind strategia de dezvoltare a lucrărilor de infrastructură, în
perioada 2010-2016
- legiferarea
activităţii de certificare a calificării profesionale a societăţilor de
construcţii
- susţinerea activităţii Consiliului Tehnic Permanent pentru
Construcţii, elaborând propuneri privind preconizatele schimbări ale
prevederilor Directivei Europene nr. 89/106/CEE (produsele pentru construcţii).
Este jenant și dureros să asculți acuzele ce se aduc clasei politice, în
legătură cu legi nedrepte, care sunt votate de actuala coaliție de la putere și
care aduc prejudicii întregii societăți.
Acum, în momentul când actele normative asumate se pun în aplicare, se
pot vedea lacunele acestora. Dacă aceste legi ar fi fost trecute prin dezbatere
parlamentară, după o discuție normală între părțile interesate (parlament,
guvern, patronate, sindicate, societate civilă), eficiența lor ar fi fost alta.
Datorită crizei
economice, statul este încă investitorul strategic în economia țării (fie
direct, fie cofinanțând fondurile structurale), fiind obligat, în consecință,
să respecte cererile partenerilor sociali, la nivel de breaslă sau la nivel național.
Indiferent de presiunile ce se fac asupra parlamentarilor, pentru
diverse interese politice sau partidice, o lege nedreaptă afectează o întreagă
societate.
Noi, cei aleși, avem obligația de a face legi bune, în interesul
cetățenilor. Să urmăm îndemnul PF Patriarh Daniel, ca cei aleși să dea legi
drepte, având frică de Dumnezeu și grijă față de oameni!
A mai rămas puțin timp din legislatura 2008-2012, una dintre cele mai
controversate legislaturi parlamentare și e de datoria noastră, a
parlamentarilor să îndreptăm răul făcut și să nu mai acceptăm a ne da votul
pentru legi trecute la comandă, care nu sunt în folosul societății române.
Loading
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu