Mă
voi folosi de acest prilej, pentru a readuce în atenție numele marelui
inventator român Traian Vuia, acum, la început de primăvară, în preajma celebrării
a 103 ani de la efectuarea primului zbor mecanic. Data de 18 martie 1906 marchează
un moment de referinţă în istoria aviaţiei mondiale, când, pe terenul de la
Montesson, lîngă Paris, „Liliacul”, pilotat de Traian Vuia, îşi ia zborul
autopropulsat. Un cunoscut istoric al aviaţiei avea să scrie peste decenii:
„Traian Vuia a făcut ca bătrîna Europă să se deştepte. El este primul în timp”.
Traian
Vuia s-a născut în 1872, în localitatea Surducul-Mic, astăzi comuna Traian Vuia,
din colegiul pe care îl reprezint. Încă din anii copilăriei, T. Vuia a fost
fascinat de zbor.
După
numeroase studii și realizări notabile în domeniul aerodinamicii și
aeromodelling-ului, în cele din urmă, inspirându-se din zborul păsărilor mari,
concepe, în iarna anului 1901-1902, o maşină de zbor acţionată de pedale, care
utiliza curenţii aerului, după cum mărturiseşte, de altfel: “Încă din tinereţe
aveam convingerea, aveam credinţa, ba chiar certitudinea soluţiei problemei
zborului prin mijloace mecanice.” Este un moment decisiv al vieţii sale. Când a
plecat de acasă, îi spune mamei sale, care plângea: “Mă duc, mamă, departe la
Paris - pe vremea aceea Parisul era considerat la noi ca fiind la capătul lumii
- dar lasă, mamă, să nu-ţi pară rău, că am să viu de acolo în zbor sau n-am să
mai vin niciodată acasă."
La
Paris, pe 17 august 1903, i se eliberează brevetul pentru invenţia sa,
"Aeroplanul automobil". Vuia a început construcţia "Aeroplanului
automobil", în toamna anului 1903, după unii istorici, la începutul anului
1904, după alţii. Avionul realizat de el era primul din lume care, datorită
roţilor pneumatice, urma să obţină o viteză orizontală, rulând pe sol, viteză
care să permită executarea de către pilot a desprinderii acestuia de pământ,
realizarea zborului şi aterizării. Acest eveniment s-a petrecut la 18 martie
1906, pe câmpul de zbor de la Montesson. Zborul este descris pe larg în revista
"L'Aerophile": "...Aparatul
se ridicase la circa 1 metru înălţime şi a parcurs cam 12 m în aer". Toate
calculele inventatorului român se dovediseră corecte. Toate îndoielile erau înlăturate.
Toţi scepticii aveau să amuţească.
Când,
în 1906, profesorul Constantin Nedelcu, părăsea Parisul pentru a se întoarce în
Banat, şi-a luat rămas bun de la prietenul său Vuia, el relatează mesajul pe
care l-a primit din partea acestuia: "Povesteşte prietenilor de acasă tot
ce ai văzut aici. Am dovedit că se poate zbura cu un aparat mai greu decât
aerul. Acum, după ce s-au convins de posibilitatea zborului mecanic, numărul
experimentărilor va creşte rapid, specialiştii vor realiza motoare speciale,
aviaţia va avea o industrie înfloritoare, pe temeiul experienţei mele, devenită
bun comun. Ai putut vedea! Nu m-am ascuns, am experimentat în văzul tuturor.
Vor continua alţii, tot mai mulţi. Aşa se realizează progresul...".
La
sugestia unor apropiaţi, de a-şi revendica în faţa lumii dreptul de a fi primul
om care a reuşit performanţa zborului mecanic, Vuia răspunde simplu: “Ce
importanţă are cine a făcut acest lucru; important e că el există. Eu nu am
căutat niciodată gloria, fiindcă ştiu că gloria pierde adesea omul. Eu nu
lucrez pentru gloria mea personal, ci pentru gloria geniului uman.”
Mai
puţin cunoscut este că Vuia a interzis biografului său G. Lipovan să-l
preamărească, să aducă elogii invenţiilor sale, atunci când acesta şi-a
manifestat dorinţa de a scrie o carte despre el.
“Lăsaţi
orice preamărire a mea. Să nu uitaţi că toţi care au aflat ceva în diferite
domenii ale progresului tehnic, nu au nici un merit; Dumnezeu le-a dat mintea,
nu ei au făcut-o; ar trebui să fim mai modeşti. Fălindu-se cu ce au făcut, fac
cum zice Biblia, ca ciocanul care se laudă că el a făcut piatra. Când omul
descoperă ceva, nu este permis să aibă motiv de orgoliu, ci de smerenie.
Creatorul a creat universul în mod direct şi a creat şi pe om, care, ca
instrument făcut de El, execută tot ce cunoaştem şi ştim în ştiinţă, artă,
tehnică. Din nepriceperea sau uitarea noastră a acestui adevăr provin toate păcatele.”
Sunt cuvinte lipsite de orice orgoliu, egoism sau vanitate triumfătoare, adresate unor semeni dominați de egocentrism, egotism și alți ego din sfera analfabetismului emoțional, care nu avea să-l privească decât ca pe un venetic, oportunist, venit dintr-un colț de lume neînsemnat. Soluţia savantului român a schimbat cursul evoluţiei aeronauticii mondiale, fiind adoptată de către ceilalţi pionieri ai aviaţiei, aflaţi în Franţa în acea perioadă, martori oculari ai experimentelor şi zborurilor sale. Traian Vuia a jucat un rol crucial în reorientarea creaţiei tehnice aeronautice către soluţii elaborate ştiinţific, care au dus la efectuarea primelor zboruri din lume cu aparate mai grele decât aerul, propulsate cu mijloace proprii de bord. A fost cel dintâi care, în 1906, s-a ridicat de la sol numai prin forţa motorului său, realizînd întâiul zbor mecanic din teoria tehnicii mondiale.
Sunt cuvinte lipsite de orice orgoliu, egoism sau vanitate triumfătoare, adresate unor semeni dominați de egocentrism, egotism și alți ego din sfera analfabetismului emoțional, care nu avea să-l privească decât ca pe un venetic, oportunist, venit dintr-un colț de lume neînsemnat. Soluţia savantului român a schimbat cursul evoluţiei aeronauticii mondiale, fiind adoptată de către ceilalţi pionieri ai aviaţiei, aflaţi în Franţa în acea perioadă, martori oculari ai experimentelor şi zborurilor sale. Traian Vuia a jucat un rol crucial în reorientarea creaţiei tehnice aeronautice către soluţii elaborate ştiinţific, care au dus la efectuarea primelor zboruri din lume cu aparate mai grele decât aerul, propulsate cu mijloace proprii de bord. A fost cel dintâi care, în 1906, s-a ridicat de la sol numai prin forţa motorului său, realizînd întâiul zbor mecanic din teoria tehnicii mondiale.
Înainte de zbor a fost visul
zborului, aproape imposibil de închipuit. A durat milenii și a prins viață în
basme și mituri populare. Dar a venit o zi când “toate zilele scurse s-au adunat
ca într-un golf în această zi de spații imense”, după cum însuși marele
inventator a conchis.
Natura
s-a dezvăluit celui care a știut să-i dezlege tainele. Visul omenirii, încă de
la începutul începuturilor, a fost împlinit. A ridicat mereu ochii spre cer și
a tânjit, a jinduit la zborul desăvârșit al păsărilor, la o apropiere mai
concretă de divin. Au fost jertfe, până să se întâmple minunea: legendarul Icar
s-a prăbușit în mare, meșterului Manole s-a aruncat de pe mănăstirea Argeș, cu
aripile de șindrilă frânte. Traian Vuia, Creatorul, Pionierul s-a înălțat. Odată
cu pasul său s-a realizat transformarea, metanoia întregii omeniri, o adevărată
prefacere existențială și spirituală, o reorientare fundamentală a vieții în
prospectiv.
Oricât de îndrăzneț ne-ar fi visul și oricât
de îndepărtată ne-ar fi căutarea, “Da, se poate.” Vicisitudinile crează
comunităţi de spirit şi soluţii. Prin muncă asiduă şi sacrificiu putem atinge vârfuri
încă nebănuite, putem pătrunde mistere, încă de nepătruns. Avem reputaţi oameni
de ştiinţă, de cultură, copii de geniu. Ei sunt zestrea noastră spirituală,
bogăţia unei naţiuni. Ei sunt chezășia împlinirilor noastre și speranța unei
vieți mai bune. Ei sunt cheia uşilor închise şi răspunsul întrebărilor care ne
macină. Soluţiile sunt prin noi înşine şi atât de aproape de noi. Responsabilitatea
majoră care ne revine e să credem în ei cu tărie și să îi sprijinim cu toate
forțele.
De
aceea, pentru a doua oară în timpul
mandatul nostru, vă cer, stimaţi colegi, să sprijinim orice iniţiativă care contribuie la promovarea şi
dezvoltarea domeniului ştiinţei şi tehnicii, să susţinem societăţile
comerciale, instituţiile private sau cu capital de stat care activează pe
aceste segmente ale dezvoltării cunoaşterii!
Să aducem omagiu marelui inventator
român, să ne mândrim cu acest compatriot de geniu! Până acum s-au făcut
demersuri pentru înfrățirea celor 2 localități de suflet ale sale, comuna Traian
Vuia, din județul Timiș, unde s-a născut și Montesson, localitatea din Franța, unde
geniul s-a înălțat până la nemurire prin realizările sale. Să susţinem
investiţiile în localitatea sa natală, Traian Vuia, cu scopul introducerii
acesteia în circuitul turistic mondial, prin realizarea unui monument
comemorativ, a unui muzeu, a unei machete de avion; reabilitarea şcolii şi a
căminului cultural din comuna care îi poartă numele, mai ales că, în Franța,
deja s-au derulat investiții masive în diverse obiective care aduc onoare
numelui său!
Loading
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu