Într-o
goană nebună după tăieri, concedieri, distrugeri și exterminări, Guvernul
României a decis desființarea Judecătoriei și a Parchetului de pe lângă
Judecătoria orașului Făget, pe considerentul-simulacru al volumului relativ mic
de activitate (număr redus de dosare) și cu așa-zise raționamente de ordin
economic (cheltuieli mari de logistică).
Argumentele,
care demonstrează justețea dezacordului nostru ferm, precum și inconsistența și
inoportunitatea acestui demers al instituțiilor administrative centrale, sunt:
1.
Criteriul volumului de activitate al
Judecătoriei Făget, exprimat în număr relativ mic de dosare, nu trebuie
absolutizat și nu se poate considera, de unul singur, sugestiv și decisiv
pentru luarea unei măsuri radicale, cum ar fi aceea de desființare a instanței.
Oricât de obiectivă și edificatoare ar părea, la un moment dat, analiza
cifrelor și a procentelor, ea nu surprinde întotdeauna esența lucrurilor sau
cauza reală a fenomenului. Din acest punct de vedere, trebuie să ținem cont de faptul
că populația acestei zone este preponderant rurală, cu posibilități materiale
reduse, astfel încât accesul la justiție este, de multe ori, considerat un lux.
Taxele de timbre, într-un trend de creștere continuă, determină adâncirea
decalajului între zonele rurale și urbane, sub aspectul accesului la justiție.
Costurile enorme cu taxele, expertizele și reprezentarea în instanță explică cu
ușurință reticența justițiabililor de a se adresa organelor competente pentru
soluționarea cauzelor, fapt ce influențează neîndoielnic numărul de dosare ce
se află pe rolul instanței de judecată. Odată ce s-a considerat oportun și s-a
procedat la sporirea taxelor judiciare de timbre, trebuie să se asume și
consecința direct și previzibilă a acestui demers, anume diminuarea numărului
de cauze. Ar fi nedrept ca justițiabilii din zonă să fie supuși unei duble
constrângeri: una de natură pecuniară și una de natura limitării accesului la
aceste servicii de interes public.
2.
Criteriul costurilor ridicate de
funcționare a Judecătoriei Făget, raportate la volumul de activitate este, cel
puțin, discutabil, întrucât s-au identificat măsuri ușor aplicabile pentru
eficientizarea instituției: reduceri sau ajustări ale schemei de personal; diminuarea
costurilor cu factorul termic, prin optarea pentru combustibilul lemnos, ieftin
și ușor de procurat în zonă, în defavoarea celui lichid, care se folosește în
prezent; alte măsuri ce vor fi identificate, în urma unei analize de detaliu
cost-beneficiu.
3.
Desființarea Judecătoriei Făget ar crea cetățenilor
numeroase dificultăți de transport, cheltuieli suplimentare adiacente, pierdere
inutilă de timp, amânarea rezolvării problemelor, neîncredere în autorități,
tensiuni și alte neajunsuri. În prezent, competența Judecătoriei Făget și a
Parchetului de pe lângă această instanță cuprinde orașul Făget și 10 comune învecinate,
împreună cu satele aparținătoare, pe o rază teritorială de 1.447 km pătrați și
o populație de aproximativ 60.000 de locuitori. Distanța dintre aceste
localități și Judecătoria Lugoj este exagerat de mare, iar, inclusiv,
legăturile de transport între mun. Lugoj și satele aparținătoare sunt departe
de a fi simplu de manageriat (distanța între Lugoj și Tomești este 61 km,
Lugoj-Luncani 67 km, Lugoj-Coșevița 55 km, Lugoj-Fârdea 59 km, Lugoj-Ohaba
Română 71 km, etc). Pe de altă parte, măsura preconizată ridică serioase
probleme și personalului care deservește aceste instituții, o parte din acesta
urmând a fi relocat, sub aspectul locului de muncă, la Timișoara, respectiv la
Judecătoria Timișoara și Parchetul de pe lângă această instituție, cu
consecințe negative inevitabile în plan familial.
4.
Pentru menținerea instituției pledează
inclusiv tradiția și argumentele de
ordin istoric. Astfel, Judecătoria de Ocol Făget a fost înființată prin Ordinul
Ministrului Justiției nr. 9.225/1871. În anul următor, Făgetul a preluat de la
Judecătoria Lugoj și Cartea Funciară. În 1952, Judecătoria s-a transformat în
Tribunalul raional Făget, iar, în 1969, ca urmare a reorganizării administrativ-teritoriale
(trecerea la județe), s-a desființat, fiind reînființată prin Legea nr.
92/1992.
5.
Judecătoriei și a Parchetului de pe
lângă Judecătoria orașului Făget, Cartea Funciară și Unitatea de Jandarmi
funcționează în imobilul aflat în proprietatea Ministerului Justiției,
negenerându-se astfel cheltuieli suplimentare cu spațiile închiriate.
6.
În sfârșit, considerăm că cea mai
simplă, oportună și eficientă soluție de rezolvare a problemei, implicit de
înlăturare a neajunsurilor mai sus menționate, fie singură, fie corelată cu
alte măsuri adiacente, pe care le-am menționat deja, constă în modificarea
ariei de competență a instanțelor judecătorești (Făget, Lugoj, poate
Timișoara), măsură care ar duce la o mai bună împărțire a cauzelor pe
judecătorii.
Orice
soluție de rezolvare este preferabilă aceleia, a desființării Judecătoriei. Din
acest punct de vedere, vă rugăm să luați în considerare, în ultimă instanță,
chiar posibilitatea înființării unui sediu secundar cu activitate permanentă,
conform art. 42 din Legea 304/2004, măsură ce s-ar plia perfect situației date!
Loading
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu