În maratonul tăierilor, concedierilor,
distrugerilor şi exterminărilor, Guvernul României a hotărât restructurarea
sistemului de sănătate, prin desfiinţarea haotică a unor spitale, fără a ţine
cont de indicii de eficienţă favorabili, calitatea serviciilor, lipsa
arieratelor sau investiţiile deja implementate. Din cele 435 de spitale din România, 111 se comasează cu altele, iar 71
devin cămine de bătrâni. Drept urmare, în contextul unui deficit acut de
personal medical specializat şi a unor salarii de mizerie, 700 de medici şi
2.500 de asistente medicale, împreună cu familiile lor, vor trăi drama
relocării forţate, aceasta în cazul în care opţiunea va înclina spre acceptarea
ofertei şi nu spre alinierea la trendul exodului în ţări cu o politică de
sănătate mai responsabilă şi mai raţională. Trăgând linie, economia
rezultată din comasarea şi reprofilarea celor 182 de spitale este de doar 20 de
milioane de lei şi provine, mai ales, din desfiinţarea funcţiilor de conducere.
În judeţul Timiş se regăsesc pe lista neagră
trei astfel de unităţi medicale: Spitalele din Ciacova, Buziaş şi Făget.
În ceea ce priveşte desfiinţarea Spitalului
orăşenesc Făget, argumentele care demonstrează justeţea dezacordului nostru
ferm, precum şi inconsistenţa şi inoportunitatea acestui demers al
instituţiilor centrale, sunt:
Luând în discuţie aspectul economic,
această unitate medicală nu înregistrează arierate, începând din anul 2002 şi
până în prezent. Totodată, în baza O.U.G. nr. 162/2008, privind transferul
ansamblului de atribuţii şi competenţe exercitate de Ministerul Sănătaţii către
autorităţile administraţiei publice locale şi a Protocolului de Predare –
Preluare nr. 7672, respectiv 5779/21.06.2010, încheiat între Direcţia de
Sănătate Publică a judeţului Timiş şi Primăria oraşului Făget, ansamblul de
atribuţii şi competenţe, exercitat până la acea dată de Ministerul Sănătăţii, a
fost preluat de către autoritatea administrativă locală, respectiv Primăria
Făget, inclusiv sub aspectul finanţării.
Din punct de vedere social, Spitalul
din oraşul Făget este singurul spital din judeţul Timiş, care se află la o
distanţă de 100 de km faţă de clinicile universitare, are o rază de acţiune de
peste 30 de km, fiind cea mai mare din judeţ, iar cele mai apropiate spitale se
găsesc la o distanţă între 30 şi 60 de km. Spitalul orăşenesc Făget asigură
asistenţă medicală de specialitate pentru populaţia din 12 unităţi
administrativ-teritoriale ale judeţului Timiş, cât şi pentru populaţia din
localităţi aparţinând judeţelor limitrofe, Arad, respectiv Hunedoara.
Spitalul Făget este un exemplu excelent de
management eficient şi eficace, în sistemul public de sănătate. Are 120 de
paturi, repartizate pe două secţii şi trei compartimente, respectiv Secţia de
Chirurgie Generală, Secţia Pediatrie şi Compartimente de Medicină Generală,
Obstetrică – Ginecologie, Boli Infecţioase şi Pneumologie. Permanenţa se
asigură prin două linii de gardă: medicală (interne, pediatrie, boli
infecţioase, pneumologie) şi chirurgicală (chirurgie generală, ortopedie şi
traumatologie, obstetrică-ginecologie). În cadrul Secţiei Chirurgie, se
efectuează, în exclusivitate în judeţ, cu excepţia Timişoarei, intervenţii
laparoscopice. În ambulatoriu este asigurată asistenţa medicală de specialitate
pentru: medicină internă, chirurgie generală, obstetrică-ginecologie,
pediatrie, ortopedie şi traumatologie. Din punct de vedere administrativ,
spitalul este structurat în sistem pavilionar şi deţine centrală termică
proprie. Spitalul are încadraţi medici specialişti şi primari la toate
specialităţile clinice şi paraclinice, inclusiv compartimentul pentru ATI.
Sub
aspect legal, decizia Ministerului încalcă propria OUG 48/2010, privind
descentralizarea sistemului sanitar, precum şi Constituţia României. Potrivit
OUG 48/2010, Spitalul orăşenesc se află în proprietatea Consiliului Local
Făget, iar Consiliul de Administraţie este cel care are drept de administrare
şi poate decide asupra funcţionării sale. Această măsură a desfiinţării va
încălcă Constituţia, totodată, prin nerespectarea dreptului asupra proprietăţii
şi prin atentarea la dreptul cetăţeanului la servicii medicale decente.
Accesul fără constrângeri la serviciile de
sănătate publică înseamnă menţinerea unei stări fireşti de normalitate, în care
sistemul se desenează şi se poziţionează în jurul cetăţeanului, şi nu invers,
cetăţeanul se ataşează sistemului, în jurul căruia orbitează cu obiedienţă!
În urma prezentării argumentelor de mai sus,
nădăjduiesc, stimaţi colegi, să fim sprijiniţi în demersul pentru menţinerea
spitalului în oraşul Făget, în scopul asigurării unei asistenţe medicale de
specialitate pentru populaţia întregii zone de vest a ţării!
Loading
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu