miercuri, 15 februarie 2012

An şcolar cu iţele-ncurcate


A sunat iar clopoţelul pentru un nou an şcolar. 2010-2011începe sub auspicii dintre cele mai sumbre, în haos şi degringoladă: salarii mici pentru cadrele didactice, umilinţe, şcoli funcţionale care stau să se prăbuşească, iar altele noi, închise, tensiuni sindicale şi expectaţia unor ample mişcări de protest.
Guvernul a decis reducerea a 15.000 de posturi din învăţământ şi desfiinţarea a peste 3.000 de şcoli, din raţiuni de economisire la un buget de stat găurit până şi în petice. Numai că multe dintre aceste şcoli, contrar unei strategii de bun simţ de cheltuire a banului public, sunt obiective nou construite sau reabilitate şi dotate, în conformitate cu normele europene, în timp ce 400.000 de elevi continuă să înveţe în şcoli improprii.
Cheltuielile pentru o parte dintre aceste investiţii şcolare au fost alocate în anii trecuţi de către chiar acelaşi executiv, care acum pare că a uitat oportunitatea şi necesitatea probată deja a acestor obiective, pe care le flutura pe lista realizărilor guvernării expiratului serial Boc.
Dar s-au sucit în stilul caracteristic. Nu rămâne decât să recunoască hăhăind că au greşit, că banii s-au risipit şi că trebuie să înceapă negocierile pentru noi împrumuturi pe piaţa externă. Aceste investiţii executate şi apoi lăsate pradă paraginii sunt exemple bune de bani risipiţi în vânt pe proiecte fără o analiză a durabilităţii şi o anticipare a rezultatelor sau a eficienţei.
Un studiu a situaţiei din învăţământ ne demonstrează că aproape 2.000 de şcoli şi grădiniţe funcţionează fără autorizaţie sanitară, din lipsă de utilităţi sau reparaţii neterminate, iar, drept consecinţă, unii elevi vor fi nevoiţi să facă naveta sau să înveţe în două sau trei schimburi.
În plus, programa şcolară este nereformată, studiul efectuându-se după o curriculă şcolară sufocantă, învechită, mult prea teoretizată şi neatractivă. La ora actuală, 60% din locurile la licee au specializări teoretice şi vocaţionale şi se adresează unui procent de doar 20% din piaţa muncii.
Situaţia profesorilor e dezastruoasă, încât mulţi preferă să-şi ia concediu fără plată şi să presteze alte munci, mai bine remunerate. Tăierea de salarii i-a aruncat la limita subzistenţei pe mulţi dintre ei sau le-a anulat recompensele dobândite prin ani de vechime sau promovarea unor grade profesionale. Oficial, veniturile s-au redus cu 25%, dar, efectiv, tăierea sporurilor şi eliminarea altor avantaje duc la o scădere chiar de peste 50%, în unele cazuri. În viitor, auspiciile nu sunt cu nimic mai bune, noua lege a salarizării unice menţinându-i sub media grilei, cu indicii semnificativ micşoraţi, chiar faţă de nivelul actual.
O profesie cu înalte cerinţe vocaţionale şi disponibilitate de sacrificiu, ca aceea de dascăl, e greu să fie practicată la standarde înalte, în aceste condiţii umilitoare din prezent, de grijă pentru ziua de mâine. Adăugate la celelalte constrângeri, demoralizarea şi demotivarea cadrelor didactice nu fac decât să scadă din calitatea actului de învăţământ, deja compromis.
Cu toate acestea, Dl. Ministru al Educaţiei, într-un discurs demagogic de început de an sau acces de naivitate debordantă, se declara mulţumit, spunând că este cel mai bine pregătit an şcolar de până acum.
Păcat că profesorii nu sunt în asentimentul domniei sale şi nu mai cred decât în aplicarea propriei legi a haiduciei pentru rezolvarea problemelor lor!
Vă mulţumesc şi doresc mult succes în noul an şcolar tuturor elevilor şi cadrelor didactice!
Loading

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu