Școlile
și-au deschis porțile pentru noul an școlar 2011-2012. Din păcate, auspiciile
nu sunt dintre cele mai favorabile. Avem cu 1.500 de şcoli mai puţine, adică cu 25% reduse
ca număr față de anii trecuți. Sub umbrela Reformei Funeriene s-au eradicate instituții de
învățământ din localitățile, care nu au plătit la alegeri tributul în voturi pro
actuala putere.
Cu
toată această ,,Mare Reformă”, au fost destituiți alți directori de școli, pe criterii
politice, iar 20% dintre școlile funcționale sunt neautorizate sanitar,
neigienizate, fără microbuze pentru elevii-navetiști, într-un cuvânt improprii,
în timp ce sedii modernizate şi adaptate normelor şi cerinţelor europene sunt
lăsate în paragină, în logica osândirii edililor opozanți ai puterii portocalii.
Solicitările
Ministrului Educației de a nu se politiza prima zi de școală denotă
duplicitatea și inconsecvența, după ce partidul domniei sale, aflat la
butoanele de comandă ale țării, a schimbat, după bunul plac, nu doar
inspectorii și directorii de școli, ci până și femeile de serviciu, iar spoiala
portocalie a școlilor va rămâne ca o pată, care să stea mărturie obsesiei până
la demență a guvernării actuale de a pedeliza totul.
Emblematice pentru situația
învățământului din România sunt rezultatele celor două sesiuni de bacalaureat
și a examenului de titularizare. Procentul de
promovabilitate la examenul maturităţii a fost cu mult sub aşteptări. Rezultatele
obţinute de elevi au fost cele mai slabe din ultimele două decenii. Dacă în
sesiunea din iunie, au fost peste o sută de mii de elevi picați, adică doar
44,36 % dintre candidaţi au reuşit să promoveze bacalaureatul; în toamnă, doar
puţin peste 18 % au luat note de trecere.
La
titularizare, din cei aproape 24.000 de candidați rămași în concurs la proba
scrisă, doar 30% au reușit să obțină peste 7, notă care le poate asigura un
post de titular.
Aceste
cifre îngrijorătoare ne asigură că sistemul de învățământ funcționează, în
prezent, pe avarii, cu numeroși profesori necalificați, care au primit note
rușinoase la examenul de titularizare sau cu profesori blazați, care prestează,
pe salarii de nimic, servicii corespunzătoare.
Nu
trebuie să ne mai mirăm că produși a unui astfel de sistem sărăcit, haotic și ultra-politizat
sunt neinstruiți, dezinteresați, ignoranți și neadaptați unei piețe a muncii
globalizată și, în consecință, extrem de competitivă.
Nestăpânirea
obiectului de studiu predat, neabsolvirea unor cursuri de pedagogie scad
credibilitatea formatorilor și atractivitatea elevilor față de școală și față
de însușirea unor cunoștințe noi. De aici, se explică și creșterea
îngrijorătoare a fenomenului absenteismului în școli. Numai în primul semestru
al anului trecut, elevii au acumulat peste 30 de milioane de ore de absențe.
Iar aceste cifre sunt legate direct și de violență, consum de alcool, droguri și
alte flageluri în rândul minorilor.
Lipsa
de oportunități de pe piața muncii din România, blocarea posturilor publice,
salariile reduse, numărul mic al investitorilor străini, nepotismul,
politizarea, sistemul pilelor și relațiilor sunt realități suficiente pentru a
descuraja inițiativele elevilor de a-și croi un drum în viață prin învățătură.
Vechiul proverb ,,Ai carte, ai parte” este perimat.
Totodată,
amânarea până în 2014 a aplicării măsurii alocării obligatorii a 6% din PIB
educației, prevăzută în noua Lege a Învățământului, va împinge sistemul dincolo
de un prag, care cu greu va mai putea fi surmontat. E ușor de preconizat că
resursele umane bine calificate vor părăsi domeniul sau că vor trebui să se
ralieze rețelei nepieritoare a meditațiilor particulare, din care să-și extragă
principala sursă de venit; că elevii vor suferi din cauza degradării sau
insuficienței infrastructurii și logisticii.
Și
oricât de modernă sau nu este școala în care se învață, fără oameni pregătiți,
conștiincioși, cu vocație de educatori, este greu să se insufle dragoste de
carte, de bine, de frumos unor copii, la începutul vieții, în jurul cărora
abundă tentații și ispite pierzătoare, în fața cărora cu greu pot rămâne nepăsători
și fermi.
Într-o
Românie în care Guvernul etichetează drept bogați cetățenii care câștigă 800 de
RON, în contextul actualei probleme în dezbatere a eliminării subvenției la
încălzire și a dublării, în consecință, a prețului gigacaloriei, nimic nu ne
mai miră și nu mai poate fi pus la îndoială, ca fiind opera actualei puteri.
Cu
noua modă a monitorizării video a examenelor, actuala putere încearcă să
stârpească fenomenul copierii în rândul elevilor, dar uită, cu desăvârșire, ce
exemplu propriu rușinos le-a furnizat, mințind o țară întreagă că fraudările
voturilor în Parlament și la alegeri sunt fabulații și persistând, fără nicio
jenă, cu aceste înșelăciuni.
Educația
nu trebuie să se facă doar în școală. E adevărat că pentru mulți, ea începe
aici, dar dacă exemplul practic oferit de societate nu concordă cu învățătura
profesorilor, vorbim de simple vorbe scrise pe hârtie sau rostite fără sens de
un dascăl rupt de realitate. Educația se face și în familie, biserică, pe
stradă și în mass-media, adică chiar acolo unde aleșii sunt puși în lumina
reflectoarelor. Dacă puterea, teoretic, exponentul succesului în politică, nu
recurge decât la practici josnice, murdare, probabil, că acesta va fi și
mesajul de model de reușită, pe care îl transmite generației tinere.
Stimați
colegi, ne aflăm aici în poziții de vârf și avem multiple responsabilități,
printre care și aceea de a avea o conduită etică, morală și demnă de a fi
servită drept pildă alegătorilor, tinerilor în particular, aceia care sunt ușor
impresionabili, manipulabili și care au nevoie de modele pozitive în viață,
pentru a deveni cetățenii de nădejde a acestei țări.
Loading
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu