”Nu
este o exagerare vorbind de aviaţiune
la noi. Dar... nu trebuie să uităm niciodată, şi simt o mare mulţumire sufletească
aducându-mi-o aminte, că cel dintâi aviator care s-a ridicat cu propriile sale
mijloace (de bord) de la pământ a fost un român: TRAIAN VUIA. De la
primul zbor al lui Traian Vuia, în 1906, au trecut ani, şi de atunci aviaţiunea
a făcut progrese” spunea Aurel Vlaicu, considerând primul zbor al omului
(zborul românului Traian Vuia) la 18 martie 1906 un record istoric absolut.
Dintre primii inventatori
români şi mondiali din domeniu, Traian Vuia
s-a bucurat de recunoaşterea rezultatelor activităţii sale, chiar dacă,
multă vreme, prioritatea în realizarea zborului mecanic i-a fost atribuită
brazilianului Alberto Santos-Dumont, încetățenit francez.
Înfăptuirea zborului mecanic cu un aparat mai greu
decât aerul constituia, pe la sfârşitul sec. al XIX-lea şi la începutul sec. al
XX-lea, o adevărată fascinaţie. Mii de temerari încercau să îl realizeze, în timp
ce „baloniştii”, care încă de la finele veacului al XVIII-lea reuşiseră să se
înalţe în nacelele baloanelor, zâmbeau cu superioritate, convinşi că viitorul
este al lor, al celor cu vehicule aeriene mai uşoare decât aerul.
În sfârşit, la începutul secolului XX (1903), doi
americani, fraţii Wright, au izbutit să zboare cu un avion. Numai că aparatul
lor nu s-a putut desprinde singur de la sol, prin forţa motorului său, ci a
fost „lansat”, „propulsat” prin catapultare, deci printr-un impuls exterior, şi
numai după aceea a pornit-o spre înălţimi. Cel dintâi care s-a ridicat de la
sol, numai prin forţa motorului său, realizînd întâiul zbor mecanic din teoria
tehnicii mondiale, a fost, în 1906, un bănăţean: Traian Vuia.
Data de 18 martie 1906 marchează un moment de referinţă în istoria
aviaţiei mondiale, când, pe terenul de la Montesson, lîngă Paris, „Liliacul”,
pilotat de Traian Vuia, îşi ia zborul autopropulsat. Un cunoscut istoric al
aviaţiei avea să scrie peste decenii: „Traian Vuia a făcut ca bătrîna Europă să
se deştepte. El este primul în timp”. Aeroplanul-automobil a rulat 50 de metri
pe sol, iar apoi s-a înălţat singur la o înălţime de aproximativ un metru,
străbătând în zbor 12 metri. Din păcate, după 12 metri, elicea s-a blocat şi
motorul s-a oprit brusc, lovindu-se de un copac. Deşi a durat doar câteva
clipe, zborul a reuşit. Românul Traian Vuia pusese piatra de temelie a
aeronauticii moderne.
Când, în august 1906, profesorul Constantin Nedelcu,
la sfârşitul studiilor sale, părăsea Parisul pentru a se întoarce în Banat,
şi-a luat rămas bun de la prietenul său Vuia, el relatează mesajul pe care l-a
primit din partea acestuia:
„Povesteşte prietenilor de acasă tot ce ai văzut aici.
Am dovedit că se poate zbura cu un aparat mai greu decât aerul. Acum, după ce
s-au convins de posibilitatea zborului mecanic, numărul experimentărilor va
creşte rapid, specialiştii vor realiza motoare speciale, aviaţia va avea o
industrie înfloritoare, pe temeiul experienţei mele, devenită bun comun. Ai
putut vedea! Nu m-am ascuns, am experimentat în văzul tuturor. Vor continua
alţii, tot mai mulţi. Aşa se realizează progresul... ”
La sugestia unor apropiaţi, de a-şi revendica în faţa
lumii dreptul de a fi primul om care a reuşit performanţa zborului mecanic,
Vuia răspunde simplu:
„Ce importanţă
are cine a făcut acest lucru; important e că el există. Eu nu am căutat
niciodată gloria, fiindcă ştiu că Gloria pierde adesea pe om. Eu nu lucrez
pentru gloria mea personal, ci pentru Gloria geniului uman.” Mai puţin cunoscut
este că Vuia a interzis biografului său G. Lipovan să-l preamărească, să aducă
elogii invenţiilor sale, atunci când acesta şi-a manifestat dorinţa de a scrie
o carte despre el: „Lăsaţi orice preamărire a mea. Să nu uitaţi că toţi care au
aflat ceva în diferite domenii ale progresului tehnic, nu au nici un merit;
Dumnezeu le-a dat mintea, nu ei au făcut-o; ar trebui să fim mai modeşti.
Fălindu-se cu ce au făcut, fac, cum zice Biblia, ca ciocanul care se laudă că
el a făcut piatra. Când omul descoperă ceva, nu este permis să aibă motiv de
orgoliu, ci de smerenie. Creatorul a creat universul în mod direct şi a creat
şi pe om, care, ca instrument făcut de El, execută tot ce cunoaştem şi ştim în
ştiinţă, artă, tehnică. Din nepriceperea sau uitarea noastră a acestui adevăr
provin toate păcatele.”
Pentru asigurarea
stabilităţii în aer avea nevoie de o propulsare mai puternică. Cu o serie de
modificări, aparatul “Vuia 1” s-a transformat în “Vuia 2”, brevetat în 1907, în
Franţa şi Belgia. Acest aparat avea performanţe mult sporite, astfel că, în
1907, el avea să zboare pe o distanţă de 70 de metri, la o înălţime variabilă.
Până nu demult se credea că „Vuia nr.2” a
fost ultima variantă a avionului lui Traian Vuia, dar există o imagine ce
înfăţişează un avion Vuia, care diferă în mare măsură de aparatele cunoscute.
După ce a încheiat
experimentele de zbor cu avioanele, Traian Vuia, deşi nu dispunea de mijloace
financiare importante, a abordat problema zborului vertical cu elicopterul.
Realizarea zborului vertical era în etapa de începuturi. În anul 1918
realizează elicopterul Vuia Nr.1. În anul 1919, Traian Vuia publică lucrarea
„Studii experimentale asupra planurilor înclinate în rotaţie”, care reprezintă
una dintre primele lucrări în domeniul palelor de elicopter. În anul 1921,
Traian Vuia a realizat elicopterul Vuia Nr.2. Din lipsa fondurilor, numai în
1925 Traian Vuia a reuşit un zbor la înălţimea de 8 m şi pe o distanţă de 80 m.
Vuia a mai proiectat, pe vremea aceea, un aparat cu
patru rotoare în tandem, înzestrat cu o cabină pentru 100 de pasageri. Din
nefericire, ideea a rămas în suspensie.
Traian Vuia a adus contribuţii şi în domeniul energetic, cel mai
cunoscut fiind generatorul de vapori tip Vuia, care prefigura centralele
termoenergetice actuale. În vremea Primului Război Mondial, Traian Vuia a
lucrat pentru Ministerul francez al Apărării şi a construit o torpilă, folosită
cu succes de marina militară.
Tainele încifrate ale naturii s-au dezvăluit celui care
a știut să le citească codurile. Visul omenirii, încă de la începutul
începuturilor, a fost împlinit. A ridicat mereu ochii spre cer și a tânjit, a
jinduit la zborul desăvârșit al păsărilor, la o apropiere mai concretă de
divin. Au fost jertfe, până să se întâmple minunea: legendarul Icar s-a
prăbușit în mare, meșterului Manole s-a aruncat de pe mănăstirea Argeș, cu
aripile de șindrilă frânte. Traian Vuia, Creatorul, Pionierul s-a înălțat.
Odată cu pasul său s-a realizat transformarea, metanoia întregii omeniri, o
adevărată prefacere existențială și spirituală, o reorientare fundamentală a
vieții în prospectiv.
Oricât de îndrăzneț ne-ar fi visul și oricât de
îndepărtată ne-ar fi căutarea, “Da, se poate.” Vicisitudinile crează comunităţi
de spirit şi soluţii. Prin muncă asiduă şi sacrificiu putem atinge vârfuri încă
nebănuite, putem pătrunde mistere, încă de nepătruns. Soluţiile sunt prin noi înşine
şi atât de aproape de noi, dar e adevărat că ele nu se dezvăluie decât spiritelor
înalte. Avem reputaţi oameni de ştiinţă, de cultură, copii de geniu. Ei sunt
zestrea noastră spirituală, bogăţia unei naţiuni. Ei sunt speranța unei vieți
mai bune și chezășia împlinirilor noastre. Ei sunt cheia uşilor închise şi
răspunsul întrebărilor care ne macină. Responsabilitatea majoră care ne revine
e să credem în ei cu tărie și să îi sprijinim cu toate forțele.
De aceea, vă rog, din nou, stimaţi colegi, să
sprijinim orice iniţiativă care contribuie la promovarea şi
dezvoltarea domeniului ştiinţei şi tehnicii, să susţinem societăţile
comerciale, instituţiile private sau cu capital de stat, care activează pe
aceste segmente ale dezvoltării cunoaşterii!
Să aducem
omagiu marelui inventator român și marelui om, să ne mândrim cu acest
compatriot de geniu! Să susţinem investiţiile în localitatea sa natală, Traian
Vuia, cu scopul introducerii acesteia în circuitul turistic mondial, prin
realizarea unui monument comemorativ, a unui muzeu, a unei machete de avion,
reabilitarea şcolii şi a căminului cultural din comuna care îi poartă numele,
în semn de omagiu pentru o minte sclipitoare, un spirit pur, o dedicare și un
spirit de sacrificiu rare pentru gloria întregii
umanități!
Loading
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu