miercuri, 15 februarie 2012

Efecte negative ale aplicării HG 1618/2009


Voi reveni la semnalul de alarmă declanşat de nemulţumirile, cu privire la aplicarea HG 1618/29.12.2009, privind finanţarea unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat din bugetele locale, pe baza standardelor de cost pe elev/preşcolar pentru anul 2010. Prevederile acestui act normativ au o calitate deosebită, aceea de a nemulţumi şi a crea neplăceri tuturor factorilor implicaţi în procesul de învăţământ: profesori, elevi, părinţi, administraţii locale.
Aceste aspecte ale neajunsurilor generate de aplicarea HG au fost semnalate, atât prin memorii semnate de părinţii şi elevii din localităţile aparţinătoare Colegiului 9 Timiş (Făget-Buziaş): Liceul Buziaş, Liceul Făget, şcolile generale din Iosifalău-comuna Topolovăţ, Victor Vlad Delamarina, Temereşti – oraş Făget, precum şi în cadrul întrunirii de la Timişoara, din data de 12.02.2009, iniţiată de CNSLR Frăţia – Federaţia Sindicatelor din Învăţământ „Spiru Haret”. Acestă întrunire a prilejuit reunirea factorilor de răspundere din învăţământ: cadre didactice din centrele bugetare, lideri de sindicate, consilieri judeţeni, prefect, parlamentari de Timiş, precum şi reprezentanţii mass-mediei locale.
S-au subliniat efectele negative ce vor acţiona asupra calităţii actului educaţional, prin aplicarea acestei HG:

În mediul rural, unităţile şcolare nu se pot încadra strict în numărul de elevi/grupă/clasă,  datorită populaţiei şcolare relativ redusă, a distanţelor mari pe care ar urma să le parcurgă şcolarii şi preşcolarii, în cazul comasării claselor sau chiar a unităţilor şcolare; unităţile şcolare nu dispun de mijloace de transport adecvate, ce ar putea asigura condiţii de siguranţă maximă; relocarea ar presupune efort fizic şi psihic suplimentar pentru copii; reţeaua rutieră este precară în majoritatea zonelor ţării; achiziţionarea, întreţinerea, combustibilul şi salarizarea şoferilor vor depăşi suplimentarea costurilor alocate/elev.
În mediul urban, unităţile şcolare dispun de personal didactic de înaltă calificare, iar sumele alocate sunt insuficiente, chiar în condiţiile respectării prevederilor HG 1618/2009. În aceste circumstanţe, o serie de unităţi şcolare, care nu îşi vor putea asigura cu stricteţe media impusă de HG, vor fi desfiinţate, crescând astfel dezinteresul pentru şcoală şi rata de abandon şcolar în rândul tineretului.
În ceea ce priveşte învăţământul seral, actul normativ nominalizat neglijează total această componentă a sistemului educaţional, nefiind prevăzută niciun fel de finanţare/elev.
Referindu-ne la învăţământul vocaţional de artă sau sport de performanţă, în conformitate cu Planul cadru şi încadrarea actuală a liceelor vocaţionale artistice, suma necesară pentru finanţarea cheltuielilor de personal este de 6240 ron/elev/an, în timp ce, prin HG 1618/2009 suma alocată ajunge doar la 3098 ron/elev/an.

Toate aceste aspecte, şi multe altele, pe lângă, reprezintă o încălcare a Legii Învăţământului 84/1995.
Funcţionarea şcolilor în mediul rural are o importanţă deosebită. Considerăm că prevederile actului normativ în discuţie nu sunt adaptate suficient realităţilor sistemului educaţional. În plus, cheltuirea unor sume, în baza unor programe guvernamentale şi europene, pentru modernizarea spaţiilor şi creşterea calităţii actului educativ, va deveni inutilă în numeroase unităţi şcolare, va fi chiar o risipă totală. Limitarea strictă la un număr de elevi în anul şcolar 2010-2011 şi, apoi, creşterea acestui număr în anii următori fac ca decizia de închidere a şcolilor să nu fie în interesul elevilor.
Justificarea economică a închiderii anumitor şcoli, prin desfiinţarea unui post de cadru didactic, cumulat cu necesitatea achiziţionării unui microbuz, plus cheltuielile de întreţinere şi combustibil, precum şi crearea unui post de şofer, nu are raţiune.
În acelaşi timp, desfiinţarea şcolilor din mediul rural, contravine asumării programelor europene şi naţionale de ridicare a calităţii vieţii la sat, facilitare a accesului la informaţie, conservării şi revigorarea spiritualităţii şi încurajării tineretului din mediul rural de a nu migra spre alte ţări. Aceşti copii, odată dezrădăcinaţi de locurile de baştină, cu siguranţă, nu se mai întorc acasă. De ce să punem umărul la prăbuşirea viitorului satului românesc – matricea neamului nostru, la accentuarea crizei pe care o străbate, care se traduce prin depopulare, prin înstrăinarea şi părăsirea ogoarelor străbune, prin foamete şi sărăcie, uitarea tradiţiei şi acceptarea inundaţiei unei culturi îndoielnice?

De aceea, vă rugăm să reanalizaţi aceste contradicţii şi, în baza realităţilor existente, să regândiţi dispoziţiile HG 1618/2009!
Loading

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu